Nordens ledande eventkoncern, LIWLIG, har förvärvat danska eventbyrån Welcome A/S – en av de största eventbyråerna i Danmark med en omsättning på över 6 miljoner euro. Welcome A/S erbjuder event- och mötestjänster för de flesta branscher med fokus inom sjukvård, IT, finans, industri och frakt. Förvärvet är en viktig strategisk milstolpe i LIWLIG Groups nordiska expansion när de går in på den danska marknaden – och därmed har verksamhet i Finland, Sverige, Norge och Danmark. Ägarna av Welcome A/S fortsätter sitt arbete i bolaget medan de blir aktieägare i LIWLIG Group.
Welcome A/S ansluter sig till de finska och svenska marknadsledarna Tapaus och EVENTYR NINE YARDS i LIWLIG Group, precis som det tidigare norska förvärvet 6. Sans. I och med detta blir samtliga LIWLIG Groups tjänster tillgängliga i den nordiska regionen. LIWLIG Groups eventbyråer producerar över 1 000 event i cirka 50 länder varje år. Koncernens mål är att nå en omsättning på cirka 100 miljoner euro under 2023, med runt 260 anställda.
“Vi är otroligt nöjda över att få berätta om denna strategiska milstolpe. Nu kan vi äntligen kalla LIWLIG en helt nordisk eventkoncern. Welcome A/S är ett kulturellt och affärsmässigt lyft som stärker hela LIWLIG Group och ger oss den perfekta ingången till den danska marknaden. Med all vår kompetens kan vi erbjuda en unik och, kreativ eventservice för våra kunder i Norden och över hela världen, säger Sofi Franzén, VD för EVENTYR NINE YARDS och CSO LIWLIG.
“Det här är en perfekt matchning i rätt tid för Welcome A/S. De senaste åren har vi sett en ökad internationell efterfrågan från våra kunder och som en del av LIWLIG Group kan vi erbjuda en mer global eventservice. Vi ser mycket fram emot att bli en del av LIWLIG Groups ambitiösa tillväxtplaner och att bidra med vår kunskap – samt att kunna ge ännu bättre service till våra kunder”, säger Jannik Seifert, partner hos Welcome A/S.
Efter pandemin är event viktigare än någonsin – utan tillväxtgräns i sikte
Under Covid-19-pandemin minskade de fysiska eventen drastiskt medan de digitala ökade. Efter den första chocken har branschen nu studsat tillbaka. LIWLIG Group har växt väsentligt, med fler kunder och projekt, rekrytering av nyanställda och fortsatta strategiska investeringar.
“Tidigare kunde företag ta event för givet, men när pandemin kom förstod branschen hur viktiga dessa IRL-möten var för att verkligen skapa engagemang och tillit mellan människor. Den globala eventmarknaden har förändrats när företag nu använder evenemang mer mångsidigt än tidigare, och eventen är nu ännu mer populära. Tidigare skickade företag människor världen över utan tvekan. Idag värdesätter företag sina anställdas tid mer än någonsin och digitala möten och träffar används för att kommunicera viktig information och skapa band mellan anställda. Samtidigt kämpar nordiska företag om nya affärer och de bästa talangerna på en global marknad. Här är event ett fantastiskt sätt att skapa nya möjligheter på”, fortsätter Sofi Franzén.
LIWLIG Group på väg att bli den första koldioxidnegativa eventbyrån i Norden
Förutom att bli den största och ledande eventbyrån i Norden, visar LIWLIG Group vägen när det kommer till hållbar utveckling. Bolagets koldioxidavtryck relaterat till egen verksamhet och kontor är redan nu koldioxidneutralt. Runt 50 % av LIWLIGs kundevent är klimatkompenserade, med målet att nå 100 % år 2025. Som enda eventbyrå i Norden har koncernen utvecklat en utsläppskalkylator för att identifiera klimatpåverkan från eventproduktion. Dessutom har LIWLIG en återanvändningskalkylator för att räkna ut hur mycket material som kan återanvändas och återvinnas, samt en guide till lågustläppsevent, tillgänglig för alla att använda.
“Vi vill vara föregångare i eventbranschen och göra den mer hållbar med lösningar som verkligen fungerar. Att eventmaterial kastas bort efter att ha använts en gång är passé – numera kan en större del av materialet återvinnas och återanvändas. Varje bransch behöver göra sin del för att tackla utmaningarna som klimatförändringarna ger, och vi på LIWLIG Group vill vara en del av lösningen, inte problemet,” avslutar Sofi Franzen.