LLB Expo, tidigare LLB-mässan, har funnits sedan 90-talet och har genom åren lockat besökare från hela Sverige. Här har stora utställare mött frilansande tekniker inom ljud, ljus och bild. Mässan är tillbaka efter pandemin och öppnar upp portarna 10-12 maj 2022. Med ett ökat fokus på nätverk och att öppna upp för nya deltagare, hoppas arrangörerna på en nystart för mässan. Niclas Arvidsson tog över ordföranderollen i branschorganisationen LLB under 2019 och har, tillsammans med styrelsen, fokuserat på att förnya mässan. Mässan är känd för att vara en knytpunkt i branschen och en mötesplats för både små och stora aktörer. De marknadsundersökningar som LLB gjort under det senaste året talar sitt tydliga språk; att nätverka står högst upp på önskelistan inför mässan. Niclas märker att det finns ett uppdämt behov av att träffas, något som Christina Olsson, projektledare för LLB Expo, också håller med om.
– Det går ofta att mäta pulsen på en mässa genom att lyssna på sorlet i mässhallen. På LLB Expo hänger besökarna kvar betydligt längre än på andra mässor och sorlet är nästan alltid högt och entusiastiskt, det är viktigt för den här branschen att kunna träffas fysiskt, berättar Christina.
För att skapa de bästa förutsättningarna för nätverk så kommer det finnas gott om mötesplatser och tid för att träffas. Men mässan öppnar även upp för fler besökare än tidigare och vänder sig mot en betydligt bredare målgrupp, som eventbolag och företag som har behov av att bredda sin teknik för att möta behoven i en allt mer digital värld. Syftet är att skapa de bästa förutsättningarna för att utvecklas, inspireras och nätverka på mässan och Terese Johansson, styrelseledamot i LLB, ser fram emot att välkomna en större målgrupp.
– Det har efterfrågats en större bredd på mässan, både från utställare och besökare, vilket vi jobbar med att förverkliga, så att mässan är en självklar mötesplats för branschens alla aktörer oavsett vilken del av den man är verksam i, säger Terese.
Niclas vill även bjuda in större IT-företag och tror att det kan skapa goda synergier mellan teknikleverantörer och IT-företag.
– Vårt stora mål är att få in IT-företagen för de har också en väldigt tydlig koppling till vår bransch. För att vara en intressant IT-leverantör så behöver man paketera sitt innehåll på rätt sätt och här finns möjlighet till samarbete mellan leverantörer i vår bransch och de stora IT-företagen, säger Niclas.
Även om målgruppen breddas så kommer mässan fokusera på ljud, ljus och bild-branschen. Vid sidan av nätverk och seminarier kommer nyheter att presenteras och mässan kommer även avslutas med en branschfest.