Lunds kommun har beslutat om en ny mötesstrategi. Samtidigt som denna antogs, beslutade kommunstyrelsen också om att uppdra kommunens tjänstemän att ta fram ett förslag på ny evenemangs- och mötesorganisation, med fokus på bildandet av ett nytt destinationsbolag.
– En effektiv och slagkraftig organisation gynnar både besöksnäring och Lundabor. Kan vi tydliggöra Lund som attraktiv destination, med brett utbud av event, kultur och utflyktsmål, främjar det inte bara kommunens tillväxt utan också livskvaliteten för oss som bor här, säger Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun.
Hård konkurrens om eventen
Lund kommuns nya evenemangs- och mötesstrategi ska underlätta prioritering bland evenemang och möten som ska äga rum i kommunen, för att därigenom öka Lunds kommuns attraktionskraft. Syftet med strategin, som antogs av kommunstyrelsen, är helt enkelt att göra Lunds kommun mer attraktivt att besöka, bo och verka i.
– Det är glädjande att vi nu får en övergripande evenemangs- och mötesstrategi för Lunds kommun. En förutsättning för att lyckas med att skapa en attraktiv och modern mötes- och evenemangsstad, är att det finns en tydlig riktning och gemensamma mål för arbetet, säger Carin Hillåker, biträdande kommundirektör i Lunds kommun.