Vem är du och vad gör du i branschen? Jag heter Mårten Larsson och jobbar på Live Nation med våra kommersiella Partnerfrågor, som ”Nordic Commercial Director”. Kort innebär det att vårt team ansvarar för samtliga partnerskap runt Festivaler, Konserter, lojalitetsprogram och kreativa projekt som utgår från våra partners behov och utmaningar.
Hur kom du in i mötesindustrin? Jag jobbade under en massa år inom telekomvärlden i början av 00-talet och såg alltid till att vi var aktuella med kampanjer och relevanta partnerskap i den kulturella världen. Jag har exempelvis varit med runt Way Out West (kanske världens bästa festival) från start och under alla år i olika roller och företag som Partner, Byrå och nu arrangör.
Vad är aktuellt hos dig just nu? Vi har ett gäng roliga projekt nu under Q4 som jag ser fram emot. Exempelvis ”Lights” den 27 november men även ett par kreativa projekt som vi genomför tillsammans med partners. Men framförallt är mitt huvudfokus det fantastiska 2022 som vi stormar in i nu. Vi har några luckor kvar att fylla för ett par festivaler med relevanta partners. Vi bollar det gärna. (Event/Marknadschef, hör av dig!)
Varför brinner du för uppdraget att vara med i juryn? Jag har en bakgrund som köpare, byrå och nu arrangör. Jag har träffat massa bra eventköpare, marknadschefer och eventchefer men också några som inte haft superkoll på eventbranschen. Jag ser en otrolig skillnad i hur utväxlingen på partnerskapet blir om köparen har koll på läget. Så därför är jag gärna med och tycker till runt vilka som är värdiga vinnare..
Vad är din dröm att få jobba med i branschen, event eller uppdrag? Just nu älskar jag mitt jobb. Det är verkligen superkul att få representera några av Sveriges största festivaler och evenemang med allt vad det innebär. Men skulle vilja få sätta tänderna i ett stort globalt projekt som OS, Fotbolls VM eller liknande, det skulle ju vara mäktigt..
På vilket sätt ser du att pandemin förändrat branschen framåt? Vi har tvingats bli kreativa och hitta nya vägar för vår kommunikation och det hoppas jag vi håller liv i nu när vi återgår till det nya normala. Jag tycker det är viktigt ses fysiskt och hoppas att den kreativa utvecklingen som vi tvingades till under pandemin fortsätter och skapar en ny grym eventvärld nu när världen sakteliga öppnar upp igen.
Om utmärkelsen Årets Eventchef:
Med utgångspunkten att vara med och skapa framtidshopp i branschen och har vi på Eventeffect dragit igång, och driver nu utmärkelsen Årets Eventchef med målsättningen är att lyfta de vassaste individer bland köparna – de som är kunniga, modiga, öppna och framgångsrika.
Målsättningen med utmärkelsen Årets Eventchef
Målsättningen är att lyfta fram individer på köparsidan som agerar framgångsrikt och professionellt. Nominera dina kunder eller kollegor som du tycker är värd uppmärksamheten.
Fyra vinnare kommer presenteras under december 2021 :
- Årets Eventchef B2B (Business to Business)
- Årets Eventchef B2C (Business to Consumer)
- Årets Eventchef B2E (Business to Employee)
- Årets Eventchef G2C (Government to Consumer)