Företaget heter Event Logic och har skapat en tjänst som ska ersätta eventbyråer och hjälpa små och mellanstora företag att organisera fester och evenemang på egen hand, rapporterar Breakit.
Kunder kan därför boka hotell, catering och aktiviteter genom tjänsten och om man vill vara fler att arrangera ett event så erbjuds varsina konton likt Google docs eller Dropbox.
– Det finns inga bra verktyg för planering på den svenska marknaden. Vår främsta konkurrent är en kombination av excel, mejl och google-sökning, säger Johan Brandt, vd och medgrundare av Event Logic till Breakit.
Hittills har Event Logic kopplat till sig 2 500 underleverantörer från hotell-, restaurang- och aktivitetsbranschen. Det är gratis både för underleverantörerna och kunderna att registrera sig och bolaget tar fem procent av bokningens värde i provision. Redan första halvåret har bolaget haft en transaktionsvolym på 9 miljoner kronor, vilket kan landa på en omsättning närmare en halv miljon kronor. Det är en ökning med 2 000 procent från betaperioden innan den officiella lanseringen.
– Ju fler användare vi får desto fler affärer kan vi koppla på. Det kan till exempel handla om leverantörsannonsering eller olika premiumtjänster för användarna. I dagsläget har vi valt att bara ta fem procent av bokningssumman. Traditionella eventbolag tar mellan nio och tolv procent. Musikbranschen och resebranschen har redan gått igenom den här digitaliseringen men i vår bransch är det helt nytt. Det är ett otroligt tydligt problem vi löser för de som väljer att organisera event själva istället för att hyra in ett eventbolag. Vissa användare vi har pratat med har redan sparat 100-tals timmar på att använda tjänsten, säger Johan Brandt.
Bolaget har i dag mellan fem till tio miljoner kronor och vill ha ytterligare 20 miljoner kronor för att växa snabbare. Event Logic satsar på att omsätta två miljarder kronor om året i framtiden.