På bilden: Milad Mohammadi
Motivering
För sin enastående förmåga att övertygande brinna för sitt budskap, att med häpnadsväckande ögonblick, skiftande tonläge beröra sin publik, disponera avsatt tid och att nå fram med sin starka drivkraft att göra skillnad och med ett stort hjärta hjälpa andra till framgång.
Juryns medlemmar 2017
1. P&P Meetings (Lennart Paulsson, juryns ordförande)
2. Ledarstudion (Lena Ahlström)
3. Crevi Retorik (Nina Buchaus)
4. Voice & Message (Per Furumo)
5. Popretorik (Kjell Dahlin)
6. asQer visual communication (Jacqueline Asker, ledamot Svenska Eventakademin/publikstolen)
7. InterACT Communication, (Annacarin Nilsson)
8. Annika Dopping, Annika Dopping AB, kommunikationsstrateg.
9. Svenska Möten, (Pontus Esbo) Sveriges ledande mötespartner.
Tidigare vinnare
2014 – Lisa Ekström
2015 – Olof Röhlander
2016 – Aron Andersson
Om Stora Talarpriset
Tolv talare nomineras av P&P Meetings i augusti, dessa bedöms efter nedan kriterier för vad som kännetecknar en bra talare. Fler nomineringar kan tillkomma när juryföretagen sagt sitt. En vinnare tas fram efter att juryn lagt sina poäng.
Vinnaren överraskas i november.
Vad kännetecknar en bra talare?
– Brinner för sitt budskap.
– Förmåga att med sitt budskap nå ut till sin publik.
– Behärkar konsten att övertyga, god retorik.
– Använder ett uttrycksfullt kroppsspråk som stärker budskapet.
– Väger in historier som berör.
– Skapar häpnadsväckande ögonblick.
– Skapar närvaro med sin publik.
– Får talet att låta som en konversation.
– Glimt i ögat, humor, får publiken att känna igen sig, skratta.
– Behärskar interaktion och dialog med publiken.
– Använder pauseringar så att budskapet sjunker in.
– Disponerar avsatt tid för föreläsningen väl.
– Kunnig i ämnet och trygg i samtal.
– Gör det svåra enkelt.
– Har tränat att stå på scen.
– Strävar efter att konstant bli bättre.
– Söker nya sätt att förmedla och paketera sina budskap.