En av de största utmaningarna hos företag i dag är att integrera millennials, människor som är mellan 20 och 30 år. De motiveras annorlunda jämfört med tidigare generationer. Om man förstår millennials egenskaper kommer det driva innovation till branschen.
Förväntningarnas barn
Millennials har växt upp med höga förväntningar, efter att ha blivit exponerade för alla olika möjligheter och chanser. Därav har de en ”jag kan” attityd. De arbetar hårt i hopp om att lära sig så mycket som möjligt och går sedan vidare till nästa utmanande projekt, och stannar sällan hos ett företag under en längre tid. De bryr sig mer om sina uppdrag än vad de tjänar, och de drömmer inte sällan om att göra skillnad i världen.
För att möta millennials förväntningar kan det vara bra att betona hur företaget bidrar till samhället. Skapa karriärvägar med en tidsram, som är kort nog för dem att kunna föreställa sig. Belöna små framgångar på vägen. Varierande projektarbeten är ett bra arbetsformat för en millennial.
När det gäller millennials arbetsmoral frågar de sig gärna: ”vad är mitt jobb?”, och listar sedan ut det bästa och snabbaste sättet att slutföra uppgiften. Sedan anser de sig klara. Med internet och sitt sociala nätverk hittar de sina egna svar. På grund av det behöver de en fri arbetsstil med flexibla arbetstider och avslappnad arbetsmiljö.
Tekniska experter
Av alla de talanger som millennials kan tillföra på arbetsplatsen, är deras tekniskt kunnande de största bidraget. Sociala medier ligger i centrum, vilket gör det möjligt att ha effektiv kommunikation runt om i världen. Snabb och effektiv kommunikation via snabbmeddelanden, sms, Facebook och e-post är vägen millennials väljer att samverka. Inte nödvändigtvis öga mot öga eller över ett telefonsamtal.
Deras naturliga expertis är marknadsföring, vilket uppenbarligen är användbart för att informera om ett event. De har redan ett digitalt nätverk och events är helt enkelt ett sätt att expandera nätverket och bygga en närmare relation. Denna nivå av engagemang är värdefull och bör främjas.
Tack vare millennials kraftfulla nätverk och tekniska kompetens, har de förmågan att vara den mest produktiva generationen hittills!
Av: Fancy Alexandersson