Narren – Stora Eventpriset
Narren – Stora Eventpriset är svenska eventbranschens äldsta individuella pris och har delats ut sedan 1998 av Svenska Eventakademin. Varje år nomineras personer i branschen som gjort skillnad, föregått med goda exempel, visat särskild utvecklingspotential inom sitt arbetsområde och som utmärkt sig genom att kunna möta branschens ständiga utmaningar på ett föredömligt och inspirerande sätt. Det har genom åren delats ut till Lotta Giesenfeld Boman, Ahmed Abdirahman, Micke Darmell, Mia Törnblom, Charbel Gabro, Aida Winnerström, Mark Levengood, Micael Bindefeld, Hans Rosling, Tilde de Paula för att nämna några – alla hittar du här.
Årets vinnaren kommer att utses vid en festlig ceremoni på Möten&Event på Kistamässan den 19 februari 2025.
Svenska Eventakademin
Svenska Eventakademin består av personer med gedigen erfarenhet och kunskap inom mötes- och eventindustrin. Eventakademins syfte är att verka för att stimulera utvecklingen av eventbranschen samt att årligen utse en vinnare av utmärkelsen Narren – Stora Eventpriset.
Ledamöter i Svenska Eventakademin
Marknad, event och kommunikation har varit hennes yrkesvardag de senaste 30 åren och hon är en av grundarna till organisationen Women in Tech som lyfter kvinnor inom techbranschen.
Åsa Johansen är en av de fem nominerade till eventbranschens äldsta individuella pris Narren – Stora eventpriset 2024 och Eventeffect får en pratstund med henne några dagar efter att fått beskedet om nomineringen av Svenska Eventakademins ordförande Anders Törnroth.
Grattis! Vad betyder nomineringen för dig personligen och för Women in Tech som organisation?
– Tack så mycket! Det är en otrolig ära och en fantastisk känsla att bli nominerad till ett så fint pris som Narren. Det är ju ett superfint kvitto på att det arbete vi på Women in Tech brinner för gör skillnad. För Women in Tech är det också en möjlighet att lyfta fram vår vision om en jämställd och inkluderande techbransch. Denna nominering stärker vårt engagemang och visar att det hårda arbete jag och min kollega Elin Eriksson har gjort på kvällar och helger i många år faktiskt slår igenom. Men jag kan inte ta emot den här nomineringen utan att nämna vårt fantastiska samarbete med OneMotion – utan dem hade vi aldrig lyckats med att få igenom det här.
Berätta om dig och om Women in Tech där du är vd!
– Jag har jobbat med marknad, kommunikation, pr och event i över 25 år – och det har alltid varit en passion för mig att skapa plattformar där människor kan mötas och utvecklas – plattformar som stöttar ett företags eller verksamhets “varför”.
Women in Tech grundades för att adressera den stora bristen på kvinnor inom techbranschen och skapa en plats där vi kan lyfta, inspirera och utbilda kvinnor i en mansdominerad bransch. Idag är Women in Tech en plattform som årligen engagerar 40 partners från svenskt näringsliv. Och så har vi 25 000 underbara medlemmar – vilket innebär att vi är tusentals med människor som tillsammans strävar efter att skapa en hållbar förändring.
Vad var er vision när ni grundade Women in Tech, och hur har ni utvecklats sedan dess?
– Visionen var och är att skapa en inkluderande techindustri där kvinnor inte bara är representerade utan också har möjlighet att leda, inspirera och påverka. När det startades handlade det om att sätta frågan på agendan. Men sedan dess har Women in Tech vuxit från ett litet initiativ till en internationellt erkänd plattform som skapar konkreta möjligheter för kvinnor i tech.
Vi har gått från att vara en eventarrangör till en samhällsaktör. Och det har vi kunnat göra för att vi i 12 år har jobbat med en kontinuitet i vårt budskap och alltid sett till att lyfta fram relevanta förebilder, inspirerande stories och skapa ett unikt nätverk.
Vilka har varit de största utmaningarna och framgångarna under åren, och hur har ni överkommit dessa?
– En av våra största utmaningar har varit att hantera den enorma tillväxt vi har haft, både vad gäller vår medlemsbas och det ökade intresset från näringslivet som har velat bli våra partners. Det är fantastiskt att så många företag ser vikten av att stötta kvinnor i techbranschen, men det innebär också en stor organisatorisk utmaning.
När Women in Tech startade var det som ett initiativ från några få företag och ett passionerat nätverk. För snart sex år sedan började vi driva det som en plattform på kvällar och helger vid sidan av våra vanliga jobb. Men i takt med att intresset från medlemmar och partners exploderade har vi behövt navigera hur vi bäst möter förväntningarna utan att kompromissa med vår vision och vårt “varför”. Hur gör man till exempel när man har 20 000 medlemmar men bara 2 500 biljetter till vårt årliga event på Waterfront? Jo, man skapar ett lotteri istället för att ha ett biljettsläpp med servrar som kraschar på grund av 20 000 anrop i sekunden.
Att vi vågat prova nytt, att vi alltid försökt vara relevanta och att dessutom haft lyxen att jobba med en fråga som så många stöttar är det som fått oss dit vi är idag.
Hur ser era framtidsplaner ut?
– Vi står inför ett spännande år med flera stora satsningar. Vi har möjlighet att vara fler som jobbar med detta på heltid. Det betyder att vi kan ta tag i vår önskelista med att kunna inkludera fler företag i våra aktiveringar och event. Vi kommer också jobba mycket mer med våra medlemmar och vi kommer ta fram verktyg och initiativ som underlättar företags arbete kring DEI.
Vilka trender ser du och vilka förändringar kommer ske inom event- och mötesindustrin de närmaste åren?
– Jag tror att vi kommer att se en fortsatt trend mot hybridlösningar, där digitala och fysiska möten smälter samman, men samtidigt får möjlighet att nätverka även om man är på olika ställen. Hållbarhet och socialt ansvar blir ännu viktigare – för alla involverade och vi måste skapa inkluderande mötesplatser. Platser där man kan få möjlighet att delta på sina egna villkor och där alla som deltar, både deltagare och arrangörer, får ut något av det.
Mer om Åsa Johansen
Verksam inom: Marknad, ledarskap, event, pr, kommunikation, och jämställdhetsarbete inom tech.
VD för: Women in Tech
Utbildning: 30 år i tech- och kommunikationsbranschen
Priser & utmärkelser: Gyllene Hjulet 2022, Årets digitala B2C, Kjell Hultman Stipendiet
Av: