Creative Meetings är en byrå som årligen levererat höga resultat. I september förra året lämnade Peter Winitsky över rodret till Lotta Karlsvärd Med hennes långa erfarenhet och speciella arbetssätt var hon det självklara och perfekta valet enligt Peter.
– Lotta har genom åren arbetat på flera olika byråer varifrån hon kunnat ta med det bästa till Creative Meetings, säger han. Hon har skinn på näsan och kan sätta ner foten när det behövs. Samtidigt har Lotta en väldigt inlyssnande ledarstil där medarbetarna kan ta stor plats i affärsutvecklingen.
För att byrån nu ska kunna utvecklas vidare behövs enligt Peter en vd med Lotta Karlsvärds ledarstil.
– Under min tid var det full fart i 180 km/h och extremt korta beslutsvägar, på gott och ont, säger han. Organisationen behövde en ledare med lite mer eftertänksamhet och som skulle våga utmana gamla ”sanningar”. Med Lottas personlighet och bakgrund var hon den perfekta kandidaten!
För Creative Meetings blev 2022 ett rekordår. Bland annat tack vare att bolaget behöll all personal under pandemin. Dessutom utökades personalstyrkan med fem personer under pandemins sista fas. Något som visade sig vara ett klokt beslut. Efter pandemin har behovet varit stort hos företag och organisationer, av att bygga upp kulturen mellan medarbetare och kunder. Då byrån både behållit och utökat sin kompetens kunde de direkt möta upp den höga efterfrågan.
– Våra medarbetare som alla är handplockade, har i snitt arbetat här i över åtta år, vilket är lite historiskt i eventbranschen, säger Lotta. Vi kan hantera många projekt på en relativt liten styrka. Tack vare vår långa erfarenhet och för att vi är så sammansvetsade som team. Vi är en tajt organisation som arbetar extremt strömlinjeformat och produktivt.
– Med effektiv projektledning i små vältrimmade team arbetar vi nära tillsammans med våra kunder och våra leverantörer. Vi följer med dem där de vill möta sin målgrupp och genomför events över hela världen. Så man kan säga att vi är ”gränslösa” i den aspekten. Samarbetet med våra lokala leverantörer gör oss dessutom kostnadseffektiva.
När många andra byråer i eventbranschen valt fusionering så menar Lotta Karlsvärd att den familjära andan och närheten till kunderna är betydelsefull och en av bolagets viktiga styrkor. Därför är den viktigt att bibehålla.
– Många väljer att fusionera men vi är övertygade om att vi ska vara den ”lilla” stora byrån där kunder inte försvinner i mängden. Våra medarbetare arbetar i tajta team tillsammans med våra kunder och leverantörer. Det gör oss snabbfotade, att vi kan komma nära våra kunder och väl känner till deras behov.
– Istället för att bygga en jätteorganisation som gör allt, skapar vi synergier tillsammans med våra leverantörer och våra kunder i ett team. Vi samarbetar nära våra systerbolag inom koncernen Unlimited Travel Group. Och vi fokuserar våra events kring B2B & B2E för att säkerställa att vi är specialister på just detta.
Med det nya ledarskapet sker förstås förändringar som ska leda till att utveckla bolaget vidare. Företagets strategi har under Lotta Karlsvärds ledning finslipats och definierats. Medarbetarna på byrån har också blivit mer delaktiga i arbetet med att utveckla företaget strategiskt.
– Jag jobbar med delaktighet, vilket jag kallar medarbetarskap, säger Lotta. När den nya affärsplanen görs involveras medarbetarna i arbetet, vilket är nytt för dem. Alla får ge sin syn på var företaget är idag och var vi vill att det ska vara i morgon.
– När vi gjorde internundersökningen var det exempelvis många som ansåg att vår visuella identitet behövde uppdateras. Man ansåg att den inte visade vår kreativitet och framåtanda. Det resulterade i att vi bland annat tog fram en ny grafisk profil.
Den nya profilen märks tydligt på den nya hemsidan som nu lanserats.
– Vi anser att vårt namn Creative Meetings förpliktigar, säger Lotta. Därför har vi arbetat kring att definiera vad kreativitet betyder för oss. Och vad våra kunder ska kunna förvänta sig av en byrå som heter Creative Meetings. Resultat blev att vår visuella tonalitetet fått en ansiktslyftning där vi kommunicerar mer kring kreativitet. Vårt röda V har fått en innebörd som är större än en visuell effekt. Det står för ”värdet” vi skapar för våra kunder och för ”vänner” för det är så vi ser på våra kunder, våra leverantörer och varandra
Lotta använder gärna uttrycket ”don’t fix what ain’t broke”. Med det sagt menar hon att kärnan och hjärtat – det familjära i företaget ska bevaras. Det har även varit viktigt för bolaget att identifiera sin position på marknaden – som den ”lilla” stora byrån.
– I samband med uppdateringen av vårt visuella uttryck har vi identifierat vår position på marknaden, säger Lotta. Den ”lilla” stora eventbyrån betyder att vi är en stor byrå kapacitetsmässigt och omsättningsmässigt – där vi ligger och alltid legat i topp tillsammans med landets största eventbyråer.
Arbetsgruppen som arbetat med framtagningen av den nya identiteten:
Kajsa Wåhlin Art Director
Kristin Björklund Kundansvarig
Robin Goldman Graphic Motion
Mer om byrån:
Företag: Creative Meetings
Hemsida: https://www.creativemeetings.com/
Grundades: 1999
VD: Lotta Karlsvärd
Antal anställda: 20
Tjänster: Eventproduktion (Kickoff / Konferens / Kundaktiviteter)
Möteskommunikation & innehåll, Digitala möten, Mötesstrategi
Podd: Eventpodden https://podcasts.apple.com/us/podcast/eventpodden/id1217072912?mt=2
Övrigt: Creative Meetings ingår i Unlimited Travel Group
Av Karin Urbina Rutström
Lär mer: Unlimited Travel Group gör omsättningsrekord och ökar lönsamheten