Narren – Stora Eventpriset
Narren – Stora Eventpriset är svenska eventbranschens äldsta individuella pris och har delats ut sedan 1998 av Svenska Eventakademin. Varje år nomineras personer i branschen som gjort skillnad, föregått med goda exempel, visat särskild utvecklingspotential inom sitt arbetsområde och som utmärkt sig genom att kunna möta branschens ständiga utmaningar på ett föredömligt och inspirerande sätt. Det har genom åren delats ut till Lotta Giesenfeld Boman, Ahmed Abdirahman, Micke Darmell, Mia Törnblom, Charbel Gabro, Aida Winnerström, Mark Levengood, Micael Bindefeld, Hans Rosling, Tilde de Paula för att nämna några – alla hittar du här.
Årets vinnaren kommer att utses vid en festlig ceremoni på Möten&Event på Kistamässan den 19 februari 2025.
Svenska Eventakademin
Svenska Eventakademin består av personer med gedigen erfarenhet och kunskap inom mötes- och eventindustrin. Eventakademins syfte är att verka för att stimulera utvecklingen av eventbranschen samt att årligen utse en vinnare av utmärkelsen Narren – Stora Eventpriset.
Ledamöter i Svenska Eventakademin
Under de senaste åtta åren har Niclas Rahm varit med och byggt upp och skapat byrån LIWLIG till en ledande aktör inom Event- och Brand Experience. Nu är han en av de fem nominerade till eventbranschens äldsta individuella pris Narren – Stora eventpriset 2024.
I dagarna har har fått beskedet av Svenska Eventakademins ordförande Anders Törnroth och vi ringer upp Niclas för att ställa den oundvikliga frågan:
Grattis! Hur känns det?
– Det är såklart otroligt hedrande att bli uppmärksammad på den här nivån. Framförallt eftersom det både är kunder, kollegor, konkurrenter och branschfolk som nominerat mig. För mig är det ett bevis på att passion, nyfikenhet och hårt arbete inom kreativitet, innovation och kommunikation kan göra skillnad.
Berätta om dig och om LIWLIGs roll i den svenska event- och mötesindustrin!
– Redan för 20 år sedan grundade jag min första byrå, där vi var pionjärer med att sammanföra PR och event— som vid den tiden var revolutionerande på den svenska marknaden. Innan det drev och konceptualicerade jag några av Sveriges mest uppmärksammade och ikoniska nattklubbar. Sen blev det filmpremiärer, modevisningar, festivaler, butiksöppningar och billanseringar innan arbetet mellan företag och medarbetare genom interna event och strategiska B2B tog över.
LIWLIG (tidigare Eventyr Nine Yards/PS Occasion reds. anm.), som jag idag har äran att leda, har fortsatt denna bana av innovation och kreativitet. Namnet speglar vår vision att inspirera, beröra och skapa långvariga intryck och vi har lyckats etablera oss som en av de mest inflytelserika aktörerna i Sverige och Norden genom att inte just bara följa trender utan aktivt skapa dem. Vi har precis fusionerats med PS Occasion och är på en resa som ingen annan svensk eventbyrå tidigare lyckats med. Härifrån finns ingen blueprint och jag älskar att vara precis där, i utrymmet mellan det kända och helt okända!
Vad innebär din roll som Chief Creative & Communication Officer?
– I min tidigare roll som Chief Creative & Communication Officer på LIWLIG säkerställde jag att vår kreativa vision var stark, relevant och direkt kopplad till våra kunders affärsmål.
Nu har jag nyligen tillträtt som Agency Director, en roll som innebär ett övergripande ansvar för byråns verksamhet i Sverige. Tillsammans med våra fantastiska Creative Directors fortsätter jag att driva vår kreativa och kommunikativa vision, men nu med ett utökat fokus på affärsutveckling, strategiska partnerskap och operativ effektivitet i nära samarbete med VD och resten av ledningen. Det är en spännande utmaning där jag får kombinera min passion för kreativitet med strategiskt ledarskap.
Vilka har varit era största utmaningar och framgångar?
– En av de största utmaningarna var utan tvekan pandemin. Men vi var supersnabba ur startblocken med att helt ställa om till digitala och hybrida format och kunde fortsätta hjälpa våra kunder. Och ur denna prövning förstärktes samarbetet och blev faktiskt till en av våra största framgångar.
En aktuell utmaning efter vår fusion med PS Occasion, är att slå samman två företagskulturer. Det är komplext och kräver stor omsorg, men vi ser det som en möjlighet att stärka vår kapacitet.
Och avslutningsvis, vilka trender och förändringar ser du i branschen?
– Jag tycker mig se en tydlig utveckling åt två håll. Å ena sidan går trenden mot allt mer personaliserade och teknikdrivna upplevelser, där AI och AR spelar en avgörande roll. Å andra sidan blir hållbarhet en allt större prioritet – inte bara i form av miljövänliga lösningar utan också genom ökat fokus på socialt ansvarstagande.
Samtidigt, efter två decennier av intensiv digitalisering, ser vi en återgång till det fysiska mötet och en växande önskan att fylla vår tid med upplevelser som verkligen betyder något. Autenticitet blir en nyckel. Det äkta och genuina kommer att vara centralt i allt vi gör framöver och här har det fysiska mötet en unik möjlighet, att bli en garant för just detta. Det finns en längtan efter enklare och mer avskalade miljöer – kanske på ett berg eller vid havet – som skapar utrymme för reflektion och inre perspektiv.
Jag ser framför mig att de kommande tio åren kommer att bli riktigt roliga för vår bransch – inte bara för hur teknologin och kreativa koncept utvecklas, utan också för det ökade behovet av fysiska möten. Vi spår en årlig tillväxt på mellan 8 och 12 procent, vilket gör framtiden både ljus och inspirerande för oss som verkar inom event- och mötesindustrin.
Mer om Niclas Rahm
Verksam inom: Event- and Brand Experience
CCO/CMO på: LIWLIG
Förtroendeuppdrag: Niclas har bland annat suttit i styrelser för KRICA, SAPU, Reach for Change, A Million Minds och Changing Attitudes. Han har en passion för att stötta barn och unga och har genom åren varit mentor, föreläst och engagerat sig i skolor och fritidsgårdar över hela Sverige. Han har arbetat med organisationer som Friends, Mentor och Maskrosbarn.
Priser & utmärkelser: Niclas har vunnit flertalet priser inom branschen, både individuellt och i team, och i olika roller på olika byråer genom åren. De senaste åren har LIWLIG utsetts till Årets Byrå 2021–2023. De har även nominerats de två senaste åren för sitt arbete med att positionera LIWLIG i Norden. Han var även med och utvecklade ”The Long Game”, ett insamlingsprojekt för Ukraina som fortfarande pågår över hela Norden och som nyligen prisades på BEA World Festival.
Av: