Narren – Stora Eventpriset
Narren – Stora Eventpriset är svenska eventbranschens äldsta individuella pris och har delats ut sedan 1998 av Svenska Eventakademin. Varje år nomineras personer i branschen som gjort skillnad, föregått med goda exempel, visat särskild utvecklingspotential inom sitt arbetsområde och som utmärkt sig genom att kunna möta branschens ständiga utmaningar på ett föredömligt och inspirerande sätt. Det har genom åren delats ut till Lotta Giesenfeld Boman, Ahmed Abdirahman, Micke Darmell, Mia Törnblom, Charbel Gabro, Aida Winnerström, Mark Levengood, Micael Bindefeld, Hans Rosling, Tilde de Paula för att nämna några – alla hittar du här.
Årets vinnaren kommer att utses vid en festlig ceremoni på Möten&Event på Kistamässan den 19 februari 2025.
Svenska Eventakademin
Svenska Eventakademin består av personer med gedigen erfarenhet och kunskap inom mötes- och eventindustrin. Eventakademins syfte är att verka för att stimulera utvecklingen av eventbranschen samt att årligen utse en vinnare av utmärkelsen Narren – Stora Eventpriset.
Ledamöter i Svenska Eventakademin
Han har varit lärare och kursansvarig på Bergs School of Communication men sedan 11 år tillbaka driver han egna bolaget Interaktiva Möten.
Tommy Brotte har i dagarna fått beskedet av Svenska Eventakademins ordförande Anders Törnroth att han är en av de fem nominerade till Narren – Stora Eventpriset 2024 och Eventeffect ringer upp för att höra hur det känns!
Grattis! Hur känns det?
– Det är fantastiskt roligt att bli uppmärksammad av branschen och av Eventakademin. Mitt yrke går ut på att få fler att lyckas skapa riktigt bra konferenser och evenemang och det gör jag genom att dela med mig av kunskaper och erfarenheter, hålla utbildningar och seminarier.
Berätta hur du är en del av den svenska event- och mötesindustrin!
– Jag driver Interaktiva Möten och genom åren har vi varit en del av event- och mötesindustrin när vi hjälpt hundratals kunder att genomföra riktigt bra evenemang med ett tydligt syfte, bra energi, aktiva deltagare och en röd tråd. Sen hjälper vi också till att till exempel förbereda medverkande, se till att rätt teknik finns på plats och att evenemanget flyter på.
Många underskattar vad som krävs för att förbereda och genomföra riktigt bra evenemang och satsar mycket tid och pengar utan att riktigt nå ut. Väl förberedda konferenser och evenemang ska skapa värde och ge något tillbaka till dig som arrangör.
Som vårt företagsnamn antyder så jobbar vi mycket interaktivitet och med hjälp av dramaturgi skapar vi event med innehåll som ger energi och berör. På bra evenemang har man aktiva och engagerade deltagare – inte en passiv publik.
Vad var din vision när du grundade Interaktiva Möten?
– Jag såg att väldigt många evenemang kostade mer än de smakade. Många evenemang byggs tyvärr fortfarande rutinmässigt. Det resulterar inte sällan i mycket sändande från en scen till mestadels passiva deltagare i en biosittning. Ofta är chefer och externa medverkande ganska duktiga, men de medverkar som solitärer utan tydlig koppling till varandra. Jag ville därför fokusera på att skapa evenemang med ett tydligt syfte, en röd tråd, sammanhängande dramaturgi och där deltagarna är aktiva
Vilka har varit era största utmaningar och framgångar?
– Den största utmaningen har varit, och är att det fortfarande finns så starka föreställningar om hur ett evenemang ska vara och gå till. Det bygger på den gamla kyrkans retorik med en överordnad person som står längst fram och talar till folket, som sitter passivt i bänkraderna och lyssnar. Det här beteendet fortsatte sen i folkskolan och lever tyvärr fortfarande kvar hos de allra flesta.
Att få kunder, och även branschen i stort, att tänka nytt och frångå det här invanda mönstret är en utmaning.
Våra framgångar är alla de kundevent där vi bidragit till ökad interaktion och lyckat resultat. För att ge ett exempel så byggde vi för en kund upp en upplevelsetunnel där deltagarna själva fick uppleva och prova ny teknik, istället för att, som ursprungstanken var, bara få det berättat för sig.
Hur ser era framtidsplaner ut?
– Vi vill fortsätta att utveckla branschen och skapa riktigt bra både fysiska och digitala evenemang.
Och avslutningsvis, vilka trender ser du inom event- och mötesindustrin de närmaste åren?
– Jag tror att de digitala evenemangen från olika studios vi såg under pandemin kommer att öka i antal igen. Men nu med högre kvalitet och inte som en ersättning för fysiska evenemang utan som ett hållbart komplement. Förhoppningsvis kommer fler arrangörer fråga sig vilka evenemang som måste vara fysiska och vilka som faktiskt går att göra minst lika bra digitalt.
Mer om Tommy Brotte
Verksam som: Innehålls- och körproducent för fysiska och digitala evenemang
Driver/äger: Interaktiva Möten AB
Utbildning: Berghs school of Communication
Förtroendeuppdrag: Kursansvarig för Event- och möteskommunikation på Berghs school of Communication, styrelseledamot Talarföreningen, gästföreläsare på diverse utbildningar inom evenemang och kommunikation.
Priser & utmärkelser: Vunnit Årets Byrå ett antal gånger när jag arbetade på eventbyrån Imagine
Av: