Nine Yards och Coopervision tar hem Årets B2B event med Nordic Contact Lens Forum. Eventeffect frågar Fredrik Göransson, vd på Nine Yards, om hur de lyckades ta hem priset.
Varför tror du att ni vann i er kategori?
– Tack vare att vi gjorde mätningar innan och efter som kunde påvisa effekten av vårt arbete och att kunden förflyttade sin position i rätt riktning. Det var nog avgörande. Vi lade mycket tid och kraft på kommunikationsarbetet som var utmanande, då det var ett för branschen nytt koncept som skulle lanseras. Att vi innan kunde väcka intresse och attrahera deltagarna, säger Fredrik Göransson.
Vad var wow-effekten med ert event?
– WOW-effekten ser vi främst som två steg, dels var det känslan som skapades på plats, att samla så många optiker på en och samma plats och att enbart fokusera på linser var en WOW-effekt i sig. Den andra var att ett branschforum kan bidra till en försäljningsökning och en framflyttad marknadsposition för CooperVision. Då forumet i sig inte handlade om försäljning utan om att öka trovärdigheten i branschen och ta ansvar för bland annat utbildning av optiker, så gav det en stark och trovärdig PR-effekt, berättar Fredrik Göransson.
Vilka var de största utmaningarna med eventet?
– Att kommunicera ett event som aldrig tidigare har funnits och att hålla vår kund neutrala i all kommunikation, det vill säga att kommunikationen drevs från forumet NCLF och inte från CooperVision, säger Fredrik Göransson.
Hur många deltagare hade ni på eventet?
– Vi hade cirka 600 deltagare på dagen och 400 på kvällen, avslutar Fredrik Göransson.
Juryns motivering:
”I en svårflirtad optikerbransch var CooperVisions mål att bli marknadsledande i Norden bland etablerade konkurrenter. Genom det oberoende branschforumet Nordic Contact Lens Forum kunde de, på ett trovärdigt sätt, bygga relationer till optiker genom utbildning och inspiration. Resultatet blev över all förväntan – CooperVision lyckades inte bara nå målsättningen att höja stoltheten i branschen, utan överträffade dessutom affärsmålen med 60 procent och är idag, ett år senare, marknadsledande i Norden.”