Hallå där… AnnaKarin Sandström, innehållstrateg på Nine Yards.
Vilket evenemang vill ni lyfta upp som extra speciellt?
– AniCura Togetherness – Made by you. AniCura är ett svenskt bolag inom djurvård, som förvärvar veterinärkliniker runt om i Europa.
Vad är syfte och mål med eventet?
– Att skapa en arena för nätverkande och kunskapsutbyte. Samt att öka den interna stoltheten och engagemanget för AniCura, och därmed skapa hängivna ambassadörer.

Vilka var de största utmaningarna?
– Det var att komma på ett sätt för att skapa en starkare relation till de 4 000 medarbetarna fördelade på 200 djursjukhus och kliniker i sju länder, och samla dem under ett varumärke, när många av medarbetarna framför allt har ett engagemang för sin egen klinik, men mindre kunskap om AniCura i stort. Vi ville behålla det lokala engagemanget samtidigt som vi ville skapa medvetenhet och stolthet för vad alla tillsammans skulle kunna åstadkomma.
Kan du berätta om eventet?
– Baserat på AniCuras affärsmodell som bygger på decentralisering och att alla medarbetare ska uppmuntras till stort eget ansvar, tog vi fram konceptet Togetherness – Made by you. Vi valde att samla medarbetarna på ett live event i Annexet och Globen. Strategin var att skapa ett event, inte bara för medarbetarna utan också tillsammans med dem, säger AnnaKarin Sandström och fortsätter:
– Konceptet Togetherness – Made by you gestaltades bland annat genom att spela in ett antal filmer under formatet AniCura Stories. Från Tromsö i Nordnorge till München i södra Tyskland, fångade vi in röster och framgångsberättelser från 25 olika kliniker med medarbetare på olika positioner. Under pauserna gavs medarbetarna chansen att vara med och bidra till skapandet av en mandala, som bildade orden Made by you.

– Varje klinik fick även uppdraget att arrangera förfester för sina kollegor på hotellrummen, för att stärka nätverkandet mellan olika kliniker. Det blev totalt 270 förfester med sina egna teman och outfits.
– Hela kvällsunderhållningen byggde vi på medarbetarnas egna uppträdanden och utlyste redan under hösten talangjakten AniCura’s Got Talent. De uppmuntrades att skicka in sina egna auditionfilmer. Vi valde sedan ut duschsjungande talanger som coachades till att bli fullfjädrade artister. Med hjälp av en röstcoach, koreografer, stylister, körsångare och dansare omvandlade vi nio av talangerna till stjärnor som glänste för en kväll, inför sina medarbetare på Globens scen. Succén blev total!

Vilket moment gav en wow-effekt?
– Det krävs en modig kund för att våga satsa på ett format som AniCura’s Got Talent. Vi fick kämpa en del för att övertyga kunden att vi inte kunde dra ner på ambitionsnivån kring Talent. Skulle vi göra det, var vi tvungna att satsa fullt ut och verkligen ta in de bästa av de bästa när det kom till koreografer, stylister, husband, körsångare.
– Att få följa de utvalda talangerna från de första trevande repen med bandet dagarna innan, till att se dem äga scenen som vilken Eurovision-vinnare som helst, gav rysningar, inte bara för oss som tagit fram konceptet, utan framför allt för hela publiken som jublade och hyllade sina kollegor med dans och banderoller. Mina ögon var alldeles tårfyllda när jag tillsammans med kunden stod längst fram vid scenen och rycktes med av de fantastiska talangernas uppträdanden. Det ögonblicket kommer jag aldrig att glömma.

Hur många gäster hade ni?
– Det var 2 200 gäster totalt.
Var besökarna nöjda?
– Medarbetarundersökningen efteråt tillsammans med alla inlägg i sociala medier svarar enhälligt ja på den frågan. Den enkät som skickades ut som mäter NPS, medarbetarnas ambassadörskap för företaget, ökade från +14 till +57 (på en skala -100 till + 100) ökad aktivitet på AniCuras olika interna forum och nätverk, t ex ökade aktiviteten på deras Yammer med 50 procent direkt efter #togetherness2018 fick på Instagram 1 184 postings, som gav 22 085 likes och 172 336 impressions. 89 procent av deltagarna svarade att deras bild av företaget hade förbättrats, 94 procent svarade att det är positivt för deras klinik att tillhöra AniCura och 96 procent svarade att det är stolta över att jobba på sin klinik.
Blev eventet som ni hade förväntat er?
– Nej, det blev långt över förväntan. Vi hade aldrig vågat hoppas på att det skulle bli en sådan succé.
Hur kan konceptet inspirera andra som jobbar med event?
– Kanske kan vi ingjuta lite mod till andra uppdragsgivare att våga satsa stort? Det är värt det, jag lovar.