– Publikmässor är den typ av mässor som verkligen engagerar besökarna. Detta är exempelvis DreamHack, världens största LAN-festival, men det kan också vara en sportfiskemässa eller en motorcykelmässa. Kring dessa typer av mässor finns det ett stort engagemang. Där är det för besökarna lika viktigt att delta på mässorna för att träffa andra besökare, som det är att träffa utställarna, säger Mikael Jansson.
Han nämner också att publika mässor är mer rörliga och föränderliga beroende på konjunktur och marknadsföring av mässorna.
Hur ser det ut bland fackmässorna?
– När det gäller fackmässorna så har de minskat i antalet besökare per mässa, men ökat i antalet mässor. Man kan säga att de fackmässor som går bra är de som är väldigt heltäckande i sin storlek, så att de blir nummer ett inom sin bransch, säger Mikael Jansson och fortsätter:
– Väldigt smalt nischade fackmässor går också bra, på grund av att de är nummer ett inom sin nisch. Däremot går det inte så bra för mässor som varken är störst eller speciellt nischade. De rensas ut med tiden.