Tillsammans med Coca-cola och EA Sports skapar Gothia Cup en virtuell fotbollsarena och tar därmed steget in i den digitala världen.
– Gothia eCup blir en ny gräsrotsturnering som förenar ungdomar genom fotbollen, säger Thomas Anderson, affärsutvecklingschef, Gothia Cup i ett pressmeddelande.
Gothia Cup har länge varit världens största mötesplats för fotbollsintresserade ungdomar. Nu skapas en ny plattform för att förena ungdomar från hela världen, nämligen Gothia eCup.
Den digitala breddturneringen i spelet EA Sports Fifa 17 går live den 9 juni och pågår i fem veckor. Avslutningen sker i samband med ett finalevent på plats i Göteborg under Gothia Cup-veckan, 16-22 juli. Det första året arrangeras en svensk turnering och nästa år lanseras internationella turneringen.
– Genom denna plattform når vi ut till ungdomar som kanske inte hade haft möjlighet att delta i Gothia Cup annars, men fortfarande med sporten fotboll som gemensam nämnare. Vi skapar en digital mötesplats som gör att ännu fler ungdomar kan bli en del av gemenskapen i världens största fotbollsturnering för ungdomar, säger Niclas Freiholtz, konkurrenschef på Gothia Cup.
– Vi började diskutera det här projektet tillsammans redan för ett par år sedan och det känns kul att vi nu äntligen är framme och kan förverkliga detta, och erbjuda våra FIFA-spelare ännu en möjlighet att tävla på, säger Nicklas Mether, nordisk marknadschef på EA Sports.
Ea Sports är officiell rättighetspartner till turneringen som vänder sig till ungdomar mellan 12 och 18 år.