Alldeles nyligen gick de två eventbyråerna Eventyr och Nine Yards samman och blev Eventyr Nine Yards. Tillsammans med finska Tapaus bildar de nu byrågruppen LIWLIG, Nordens största eventkoncern. Eventeffect träffar Sofi Franzén, tidigare vd för Eventyr och nu CEO på Eventyr Nine Yards och CSO på LIWLIG Group och Fredrik Göransson, Senior Partner och en av grundarna av Nine Yards.
Eventeffect (EE): Berätta lite kort om era två bolag och vägen fram till där ni är nu.
Sofi Franzén: Vi har båda gått från att vara två mindre byråer till att idag vara över 70 personer i Sverige. Vi på Eventyr har haft en spännande utveckling där vi de första åren mest fokuserade på att producera B2B events i Stockholm och konferenser till fjällen, medan vi nu breddat vårt erbjudande till att vara en fullservice-byrå inom brand experience och levererar både events, content och helintegrerad kommunikation i såväl Europa som USA, Afrika och Asien.
Fredrik Göransson: Nine Yards startade i Göteborg 2003 och en månad senare öppnade vi upp i Stockholm. Vi började främst med event utifrån employer branding och hjälpte företag att stärka sina varumärken genom att bygga dem inifrån och ut. Det var inte många byråer som jobbade med detta då så vi såg att här fanns en lucka att fylla.
EE: Det har varit två tuffa år för eventbranschen men ni verkar ha vuxit er starkare än någonsin. Berätta hur ni lyckats med det.
Sofi: När pandemin slog till tog vi med oss våra erfarenheter från it-kraschen år 2000. Då hade vi 90 procent av våra kunder inom det segmentet och vi stod helt oförberedda. Den här gången var vi otroligt snabba på att ta några avgörande steg för att förändra vår verksamhet och jag är otroligt imponerad över hur alla kollegor klev fram, tog initiativ och peppade varandra under den här svåra tiden.
”Krisen har verkligen inneburit att vi kommit närmare våra kunder och tillsammans har vi hjälpts åt!” Sofi Franzén
Vi gick ihop med några av våra favoritleverantörer och inredde en egen studio, vi skapade inspirationsevents för att visa våra kunder vad som går att göra digitalt och vi valde ut vilka digitala verktyg vi skulle jobba med för olika syften och utbildade oss i dessa. Krisen har verkligen inneburit att vi kommit närmare våra kunder och tillsammans har vi hjälpts åt!
Fredrik: I kriser lär man sig mycket och hur fruktansvärt det än är så tvingas man tänka nytt och komma på nya idéer för att överleva. Ingen av oss hade ju varit med om en pandemi förut så det var ny mark för både oss och våra kunder. Men vår uppgift är att skapa upplevelser och content som är intressant för mottagaren oavsett om det är pandemi eller inte. Vi var helt enkelt tvungna att paketera om det och tillsammans med våra kunder lyckades vi vara kreativa och utvecklas. Och vår personals engagemang och utvecklingsnivå har verkligen varit fantastisk!
”En reflektion så här efteråt är att eventbyråerna kommit högre upp i hierarkin i kundernas ögon tack vare pandemin.” Fredrik Göransson
En reflektion så här efteråt är att jag tror att eventbyråerna kommit högre upp i hierarkin i kundernas ögon tack vare pandemin. Många företag har insett hur viktigt det är med upplevelsebaserad kommunikation och att ha ett riktigt nära och bra samarbete med sin eventbyrå. En bra byrå hjälper sin kund att kommunicera oavsett vad som händer!
EE: Så hur började det som nu blivit den nordiska byrågruppen LIWLIG? Ta oss med bakom kulisserna! Vem uppvaktade egentligen vem?
Sofi: Det hela började hösten 2019. Tapaus hade bestämt sig för att växa på den nordiska marknaden och gav KMPG uppdraget att göra en analys av den svenska eventmarknaden för att se vilken byrå som skulle passa bäst att gå ihop med. Eventyr hamnade då högst upp på den listan.
När Tapaus vd Timo Alto kontaktade mig hade vi jobbat jättemycket med att planera våra kommande år och precis stängt en massiv treårsplan. Men vi tänkte om! Vi kunde se fördelarna med att få utvecklas och växa ihop med Tapaus, som med sina 110 anställda hade en lång erfarenhet av eventbranschen. De jobbade dessutom med mässor vilket vi inte gjorde. Vi kom fram till att vi båda var otroligt ambitiösa och hade en liknande kultur där en stark drivkraft är att ha kul på jobbet och vara en bra arbetsplats. Så vi tackade ja!
Fredrik: Och sen uppvaktade ni oss! Under alla år har vi varit, ska vi säga, goda konkurrenter. När vi förlorat en affär till er har vi alltid sagt till kunden att det är tråkigt för oss att vi förlorade affären men hos Eventyr är ni i goda händer.
Sofi: Ja, det stämmer verkligen! Så har vi också sagt om er. Vi har alltid haft stor respekt för varandra så 2020 när vi och Tapaus började prata om att växa ytterligare på den svenska marknaden och vilka vi skulle liera oss med var Nine Yards det självklara valet.
Fredrik: När inviten kom från Eventyr, vår tuffaste konkurrent, mitt under pandemin, väcktes något. Så istället för att säga nej frågade vi oss, varför inte? Vi sa till oss själva att efter 18 år kanske detta är nästa steg; en bra katalysator, nya visioner och en injektion av ny kreativ personal. Helt enkelt ännu mer av allt!
Vi visste redan att vi hade en liknande kultur som Eventyr, samma passion och samma energi. Kombinationen av att bli en större byrå och samtidigt kunna agera lokalt som vi alltid gjort skulle ge oss nya möjligheter. Det finns oerhört mycket att lära av varandra och samarbetet gör att vi kan satsa på att få in fler specialister och ger oss möjligheter att bredda vårt erbjudande och spetsa till våra lösningar ytterligare.
Sofi: Men det gick inte över en dag. Det var många diskussioner och samtal och vi uppvaktade er under nästan ett helt år!
Fredrik: Ja, jag vet men nu har vi ”flyttat ihop” på riktigt och det är verkligen superroligt och våra företagskulturer är så lika och passar väldigt bra ihop!
EE: Har ni investerare med er eller hur har uppköpen finansierats?
Sofi: Det finska private equity-företaget MB Funds finns med som muskler bakom, men vi har också låtit vår personal köpa in sig i bolaget. Så här långt har hälften av Eventyrs personal gjort det.
Fredrik: Vi har precis gått ut med erbjudandet till personalen hos oss och det kommer faktiskt in svar om det just nu under den här intervjun ser jag.
EE: Ni har nu gått från att vara lokala byråer till att bli 185 medarbetare i Stockholm, Göteborg, Helsingfors och Tammerfors. Hur kommer era kunder märka detta?
Fredrik: Våra kunder kommer fortsatt jobba med det team de redan jobbar med men vi kommer kunna erbjuda fler spetskompetenser och nordiska team för de som vill. Det lokala och vår nära relation till våra kunder kommer alltid att stå i fokus, men vi märker att allt fler kunder efterfrågar en nordisk partner för träffsäkrare leveranser på flera marknader och i fler kanaler. Kunden vill kunna få synergier och en röd tråd kring hur de skapar event och upplevelsebaserad kommunikation i alla länder de är verksamma i.
Sofi: Ja, hela tanken med LIWLIG är att kunna erbjuda något unikt på den nordiska marknaden.
”Hela tanken med LIWLIG är att kunna erbjuda något unikt på den nordiska marknaden.” Sofi Franzén
Vi ser att vi är i en form av ett paradigmskifte. Framåt kommer det fysiska eventet och de olika digitala möjligheterna knytas närmare varandra. Då behövs det flera specialister för att skapa content som når igenom bruset och som skapar starka upplevelser. Med LIWLIG tar vi vara på det bästa från våra tre byråer!
EE: Låt oss se så där fem år framåt i tiden. Var befinner ni er då?
Sofi: Då är jag säker på att vi har en nordisk närvaro med egna kontor även i Norge och Danmark. Jag tror starkt på att upplevelsebaserad marknadsföring och kommunikation kommer växa och bli en ännu viktigare kanal framöver. Som stor aktör på marknaden vill vi gärna vara med och påverka och driva branschens utveckling på ett sätt som gynnar alla. Det kan till exempel gälla hållbarhet men också att vara med och hjälpa fram nya kreativa talanger.
Fredrik: Ja, då hoppas vi verkligen att vi slipper både pandemier och oroligheter som det som just nu pågår i Ukraina!
Om det är något pandemin har fått oss att inse så är det hur mycket vi saknat att kunna umgås och uppleva saker tillsammans. Så även om eventbranschen fått sig en knäck tror jag att längtan efter att åter kunna göra saker tillsammans är jättestor.
”Det kommer innebära att upplevelseindustrin kommer blomstra nu när vår bransch börjar återhämta sig.” Fredrik Göransson
Det kommer innebära att upplevelseindustrin kommer blomstra nu när vår bransch börjar återhämta sig. Många aktörer har försvunnit och mycket bra personal har tvingats byta bransch men vi hoppas att de kommer tillbaka och tar med sig de nya erfarenheter de skaffat sig.
Sofi och Fredrik: Vi tror båda på att om vi använder de erfarenheter vi lärt oss under de senaste åren på ett kreativt sätt så kommer hela branschen att kunna få kugghjulen att rulla framåt igen. Vi har ett nytt normalläge och eventbranschen är bara i början på en rolig och häftig resa!
Mer om:
Finska byrån Tapaus och svenska Eventyr Nine Yards bildade i början av det här året byrågruppen LIWLIG, med målet att vara och verka som Nordens eventbyrå nummer ett. Tillsammans har de 185 medarbetare i Sverige och Finland med kontor i Stockholm, Göteborg, Helsingfors och Tammerfors. VD för det svenska bolaget är Sofi Franzén.