Att skapa en attraktiv mässnärvaro åt kunden är många byråers stora utmaning. När Strateg fick i uppdrag att hjälpa Knauf Insulation på XL-byggs leverantörsmässa i slutet av förra året valde den Örebrobaserade kommunikationsbyrån att gå ifrån den vanliga mässmontern.
– Uppgiften var att skapa en monter som besökarna skulle komma ihåg och det gjorde vi med bland annat guld, konfetti och en engagerad professor, säger Per Andersson Banck, kundansvarig på Strateg.
Montern var täckt av i stort skynke
Under ett stort skynke axlade skådespelaren Peter Kjellström rollen som professor. Han tydliggjorde isoleringens starka sidor med hjälp av marshmallows, chilinötter och kexchoklad. Staplade guldpengar som pedagogiskt och enkelt visade den goda ekonomin i det hela. Smällde konfettikanon efter konfettikanon – 30 stycken närmare bestämt – och fyllde på så sätt montern med massor av små guldstjärnor.
– Besökarna slussades runt i mindre grupper och fick cirka 15 minuter hos varje leverantör. Knauf Insulations monter täcktes av ett stort profilerat skynke. Den som inte hade haft sin slot-tid hade med andra ord ingen aning om vad som pågick därinne. Då och då hördes en rejäl smäll från konfettikanonen, skratt och rösten från en ivrigt mässande professor. Gissa om folk blev nyfikna, berättar Per Andersson Banck.
Konceptet blev uppmärksammad i branschmedier
Målet med mässan var att boka uppföljande säljmöten med så många som möjligt av de potentiella kunderna – och nästan alla tackade ja till ett besök. Dessutom fick montern uppmärksamhet i branschmedier.