Under 2017 ingick Visit Sweden och Visit Stockholm ett strategiskt samarbete för att stärka bilden av Stockholm och Sverige. Initiativet The Open City är den första gemensamma insatsen för att få fler internationella turister att upptäcka staden utifrån idén om ett öppet och tillgängligt samhälle.
Ett öppet brev har gått ut till världens resenärer
Visit Sweden och Visit Stockholm bjuder in resenärer från hela världen i ett öppet brev. Både ”lovers”, ”haters” och ”hesitators” bjuds in för att bilda sig sin egen uppfattning om staden.
I det nya initiativet The Open City lyfts Stockholm fram som öppet och tillgängligt för nya idéer och alternativa livsstilar och för människors olika behov, åsikter och fysiska förutsättningar. Respekt för människors olikheter och livsval är grunden till hur Stockholm har utvecklats.
Såhär säger Visit Stockholms vd om initiativet The Open City:
– Tanken att allting ska vara tillgängligt för alla finns i Stockholms DNA och många människor världen över är nyfikna på Stockholms livsstil, speciellt våra värderingar om jämlikhet, hållbarhet och tillgänglighet. Vi är övertygade om att detta skiljer oss från andra destinationer och att vi kan locka nya besökare med Open City, säger Thomas Andersson, vd för Visit Stockholm i ett pressmeddelande.
The Open City startar den 9 januari på Visit Stockholms och Visit Swedens hemsidor och i sociala medier. Nästa steg i samarbetet är att bjuda in intresserade aktörer i Stockholms besöksnäring att sluta upp.