Det är invånarnas egna bild av staden som ligger till grund för Eskilstunas arbete med sitt platsvarumärke.
När invånarna fick frågan vad de tycker är stadens främsta tillgångar svarade de industrin och innovationerna, miljö- och hållbarhetsarbetet, musiken och idrotten.
”Det är invånarna som äger varumärket”
– Jag skulle vilja kalla vårt arbetssätt för placebranding by medborgardialog. Vi har strävat efter att få med så många som möjligt i vårt förberedande arbete. Det är ju invånarna som äger varumärket för platsen Eskilstuna, säger Eva Norberg, kommunikationsdirektör i Eskilstuna kommun.
2000 invånare har deltagit i arbetet
Totalt 2000 invånare och intressenter har på ett eller annat sätt deltagit i arbetet. Utöver tillgångarna är närheten, öppenheten, engagemanget och framåtandan värden och egenskaper som lyfts fram i varumärkesplattformen.
– Trots det stora antal personer som varit med och tyckt till har vi ändå lyckats landa i en tydlig position och ett kommunikationskoncept som är modigt, sticker ut och fångar Eskilstunas själ, säjer Martin Roos, vd för Destination Eskilstuna.
Lokala kommunikationsbyråer bjöds in att tolka varumärkesplattformen. Byråernas olika styrkor kunde matchas och optimera uppdraget i olika delar och faser.
— Nu har vi ett väl förankrat kommunikationskoncept som bygger på fortsatt lokal samverkan, där alla som vill kan delta i arbetet med att stärka Eskilstunas varumärke, avslutar Martin Roos.
Läs mer: Ny eventteknik på marknaden