– Det blir som en extra välbehövlig boost när inget är som vanligt. Samtidigt är detta ett resultat av ett långsiktigt arbete vi haft med fokus på att leverera kundvärde, säger Ann Jacobsson, Strateg och partner på Heja!.
Ann menar att det senaste året satt större krav på flexibilitet och att ha en tätare dialog med kunderna, men att uppdraget är detsamma. Hon tycker att de kommit närmre varandra senaste året, både mellan kollegor, samarbetspartners och kunder.
– Vi har ett tight samarbete med våra kunder och det känns som om alla sitter i samma båt och löser det tillsammans. Det har blivit tydligt att med vår mångåriga erfarenhet och långsiktiga kundrelationer så blir det så mycket lättare att vara flexibel, säger Ann.
För Ann är det viktigt att förstå kundens utmaning och att skapa hållbara koncept. Med hållbara koncept menar Ann att det ska ge effekt och verkligen skapa värde.
– Det är viktigt att vi i hela branschen strävar efter lösningar som ger resultaten vi vill ha, som är meningsfulla för människor. Det är människor vi jobbar med att skapa upplevelser och möten för, säger Ann.
På Heja! har dagliga avstämningar varit ett vinnande koncept för att bibehålla teamkänslan under 2020. Det har blivit fler digitala möten, mindre mejl men lika många roliga arbetstimmar. Vinsten kommer de fira under året, både med kunder och kollegor.
– Vi försöker att ha roligt tillsammans, livet är alldeles för kort för att missa möjligheten till att skapa goda minnen och ha kul på jobbet, säger Ann.
I framtiden tror Ann att det blir ännu viktigare att som byrå vara flexibel. Hon menar att det handlar mer om att använda olika verktyg i sin låda, snarare än att försöka göra en kopia av det vi hade tidigare. Heja! har under året, precis som vanligt, jobbat utifrån sin övergripande strategi men blivit ännu bättre på att komplettera med nya kanaler, plattformar eller angreppsätt.
– Denna pandemi har påverkat alla men behovet av att mötas, känna samhörighet och odla sina intressen är starkare än någonsin. I vissa fall har det till och med varit lättare att kommunicera när man har något att samlas kring, menar Ann.
Heja! kommer att fortsätta i sin otomteblossiga anda, med att levererera upplevelser och koncept som sprakar över lång tid.
– Jag tycker det är viktigt att alltid tänka på den bestående effekten av ett möte. Hur undviker vi tomtebloss? Det är inte hållbart att lägga varken tid eller pengar på något som inte gör nytta. Hur kan vi skapa ett meningsfullt möte som verkligen gör skillnad, både för varumärket och den människa man möter?, avslutar Ann.
Av: Lovisa Wallin