Det är skillnad mellan att finnas online och att synas online. Att synas online handlar om att vara tillgänglig och möta kunden där hen befinner sig. För att lyckas med det krävs ett kontinuerligt och långsiktigt arbete med såväl innehåll som exponeringsmöjligheter.
Här är fem konkreta tips på hur ni kan öka synligheten för era möteslokaler online:
1. Börja mäta trafiken och våga sätta mål
Börja med att få insikt i hur det ser ut för er i nuläget; hur hittar era besökare till sajten, vilka är de och hur ser deras beteende på sajten ut, t.ex. vilka sidor som är mest besökta. Efter en ordentlig nulägesanalys kan kommande mätningar jämföras med utgångsläget.
Sätt mål på hur många leads ni vill få in via hemsidan – what gets measured gets done! Följ upp och lägg insatserna där de ger störst effekt.
2. Se över de tre grunderna för sajtens SEO
Sökmotoroptimering (SEO) handlar om att man vill synas i sökmotorer som Google på specifika sökord. Grovt förenklat kan SEO delas in i tre delar.
- Den första, teknisk SEO, är själva koden bakom sajten för att sökmotorer lätt ska kunna indexera innehållet, t.ex. sajtens struktur och hur snabbt sidan laddas.
- Det andra är ert innehåll på sajten, dvs. relevanta och unika texter (undvik inkopierade texter, då det värderas lägre), gärna med en egen landningssida per sökord/sökfras.
- Det tredje är länkar – skapa auktoritet/förtroende för sajten genom att låta andra webbplatser länka in till din sajt. Tänk till kring vilka som på ett naturligt sätt kan länka till er sajt, t.ex. bloggar inom området.
Kom ihåg att det är viktigt att jobba med alla tre delar för att lyckas med SEO.
3. Ta reda på kundens köpresa online
Hur ser kundens resa ut inför en bokning av en möteslokal? Utöver vilka sökord som används, fundera på vilka andra sajter som är relevanta för kunden. Överväg om ett samarbete med en annan aktör/sajt eller annonsering är aktuellt för att “fånga” kunden.
4. Inför bokningsformulär på sajten – oavsett hur enkelt det är
Möt kunden på kundens villkor och underskatta inte betydelsen av “instant gratification”. Webbformulär är lätta att implementera och tillgodoser delvis kundens behov av omedelbar återkoppling, inte minst då vissa kunder helt enkelt inte vill prata i telefon.
5. Ta hjälp av externa digitala kanaler för att nå ut
Testa att googla på relevanta sökord och se vilka som syns bäst. Bokningskanaler rankas ofta högt i sökmotorer och kan vara ett bra alternativ att använda sig av. Ett exempel på en bokningskanal är TimeToMeet, som är en av Sveriges ledande tjänster för onlinebokning av möteslokaler i realtid. Att ansluta er anläggning till en extern kanal stärker både er exponering online, samtidigt som ni får en ny försäljningskanal.