Börja alltid med att fastställa målsättningen och syftet för att medverka på mässa
Sollentuna Kommun önskade ställa ut på mässan för att locka till sig nya lärare till kommunen samt stärka relationen med sina nuvarande anställda lärare och pedagoger. Målsättningen var alltså att stärka statusen i att vara anställd i kommunen samt visa förnyelse samt kommande nyheter.
Var noga med att bestäma vilket budskap montern ska föra fram
Sollentuna Kommun hade inför vårt första möte tagit fram tre slagord
• ”Delad kunskap är större kunskap”
• ”Digitala lärmiljöer funkar hos oss”
• ”Med blicken mot horisonten”
Dessa slagord faller i samklang med Sollentuna Kommuns nya slogan ”Det är möjligt hos oss!” Till varje slagord fanns sedan ett flertal argument/bevis som stärkte och förklarade dess mening.
Så jobbade vi tillsammans med Sollentuna kommun:
1, Första möte initieras – idéer bollas – vi kommer med ett första förslag.
Efter ett första möte där idéer bollats mellan oss och Sollentuna Kommun togs ett flertal skisser fram med förklarande texter. Texterna beskrev både skissernas utformning men även deras idéer och tanker om hur dem skulle kunna hjälpa Sollentuna Kommun att uppnå sina mål under mässdeltagandet.
2, Presentation av färdig idé med skisser
Ett nytt möte hölls nu när våra idéer diskuterats hos kunden internt och Sollentuna Kommun valde vilket förslag man ville gå vidare med. Vi omarbetade förslaget efter Sollentuna Kommuns önskemål och kunde nu presentera en färdig idé med skisser och offerter. Sollentuna Kommun valde att gå vidare med en ”öppen” monter med tre lägre väggar där vi byggde infällda nischer. Montern kommer få måtten: 6 x 4 meter.
3, Visualisering av budskap och visioner i montern
Syftet med nischerna var att placera föremål som hade koppling med de utvalda slagorden. Detta för att kunna visualisera de tankar och visioner man har inom kommunen. Symbolerna var även ett verktyg som skulle underlätta för personalen i montern vid samtal med besökare, exempelvis varför man valt att placerat äpplen i kunskapsdelen?
För att förstärka nischerna och dess innehåll installerade vi integrerad belysning. Där man enkelt kunde justera ljusets styrka med hjälp av en dimmer. Utöver väggarna med nischer skapades en avskild del där man kunde sitta ner och prata mer ostört med potentiella nya arbetskamrater. Med en skärm som integrerades i en av väggarna publicerade Sollentuna Kommun rörlig media. I ytterkant placerades ståbord samt broschyrställ. Där hade Sollentuna kommun personal som skulle ”fångar upp besökarna”.
4, Sollentuna Kommuns riktlinjer enligt deras Grafiska profil integreras i montern
Vid bekräftelse av upplägg på monter och offert så tog vi sedan fram det grafiska materialet med hjälp av Sollentuna Kommuns grafisk profil och riktlinjer.
5, Slutavstämning och konceptuppföljning
Inför mässan gjordes en sista avstämning med Sollentuna Kommun kring möbler och print för att säkerställa att allt fortfarande stämde enligt beställning.
6, Produktionen går igång och logistikplanering genomförs
Internt omvandlade vi dessa skisser och idéer till beställningar för bland annat snickeri samt grafisk produktion. Allt detta görs i våra interna affärssystem för att kunna hålla koll på beställningar och ledtider.
7, Projektledare och uppdragsgivare träffas på plats för avstämning, besiktning och kvalitetskontroll
Genom projektledning under byggnation av monter stod den klar utsatt tid, till dess att Sollentuna Kommun skulle komma för att kontrollera montern. Dagen innan öppningsdagen var vår projektledare för montern på plats för att säkerhetsställs att kundens förväntningar uppfyllts. De detaljer Sollentuna kommun önskade justera, justerades inför öppningen av mässan. Under genomförandet av mässan lagrade vi emballage från kundmaterial samt vår byggnation. Vi hade även en jour som patrullerade i lokalen för att assistera med eventuella problem som kunde uppstå under mässan (detta eftersom vi byggde fler montrar än endast Sollentuna Kommuns monter).
Hållbarhet i fokus – det lyckade mässprojektet gav mervärde på investeringen över lång tid för Sollentuna kommun
Vi försöker se möjligheter att i så stor utsträckning som möjligt finna hållbara lösningar och ge kunden idéer som ökar till hållbarhet och ökar miljötänk både hos oss själva och hos kunden. Kunden var väldigt nöjd med montern och önskade att vi efter demontering på mässan skulle installera delar av montern på deras kontor. Vi installerade en av deras väggar med nischer i Sollentuna Kommuns kommunalhus cirka två veckor efter SETT mässan.
Av: Susanne Sundström WorkMan Event
Har du sett våra andra montrar?
Månadens monter september – Elektroskandia
Månadens monter augusti – Swedish Network of Convention Bureaus