Innebandy är en av Sveriges största sporter och både landslag och svenska klubblag är bäst i världen. Men, innebandy är mer än en sport, och Svensk Innebandy har högt uppsatta mål där det handlar om att växa och bli folksporten – för alla – alltid.
– Väldigt många vet idag vad innebandy är, men inte lika många vet vad innebandyn står för och vilka värden som ryms inom sporten, det vill vi ändra på, säger Tero Marjamäki, kommunikationschef på Svenska Innebandyförbundet.
För att stärka innebandyns varumärke, behålla samt rekrytera nya till sportenoch bygga hemma VM 2024 gick förbundet under senhösten ut i en upphandlingsprocess för en ny kommunikationsbyrå. Valet föll till slut på Passion Lab. Deras gedigna intresse för innebandy, och kreativa höjd fällde till slut avgörandet.
– Vi är mycket stolta över att Svenska Innebandyförbundet har valt Passion Lab som strategisk och kreativ byråpartner för både Innebandy VM 2024 och att långsiktigt växa intresset för innebandysporten. Innebandy står för moderna värderingar, är nytänkande och modern i sitt agerande samt har en tydlig ambition att ta kliv genom arbetet på och vid sidan av planen, säger Daniel Hegborn, strategiskt ansvarig och grundare av Passion Lab.
Utöver att bli ny kreativ och strategisk partner går Passion Lab även in som nätverkspartner till Svensk Innebandy.
– Passion Lab delar samma värderingar som innebandyn när det kommer till både passion och hållbarhet och vi ser fram emot att välkomna dem till vårt affärsnätverk där vi kan stärka varandra, säger Anki Kjellberg, partneransvarig på Svensk Innebandy.
Ett av kommunikationsuppdragen handlar om att ta fram logotyp och paketering för hemma VM som avgörs i Malmö 2024. Magnus Nilsson är VM-general på Svenska Innebandyförbundet och arbetet inför det världsmästerskapet är redan i gång.
– Vi siktar mot att VM i Malmö ska bli det häftigaste och mest uppmärksammade genom tiderna i innebandyhistorien, och vi har goda chanser att åstadkomma det. Försäljningen av biljetter är redan i gång och allt indikerar att VM 2024 kommer att bli något utöver det vanliga, säger Magnus Nilsson.
– Vi ser fram emot att få paketera och utforma VM 2024. Och att tillsammans utveckla långsiktiga koncept och unika initiativ som manifesterar det unika med innebandy, samt genomföra aktiviteter som växer intresset hos både utövare och följare. Vi ser fram emot ett långsiktigt och vinnande samarbete, avslutar Daniel Hegborn.