Peter ser många fördelar för de varumärken som väljer att sponsra idrottsevenemang.
– SHL är verkligen en gigant när det kommer till räckvidd i både traditio- nell media och i sociala medier. Med SHL som plattform kan ett varumärke i steg ett nå ut och nå in i vår breda målgrupp och i steg två skapa ett starkare engagemang för varumärket och driva kännedom, köpintention, top of mind och liknande KPI:er.
Han menar att en stor fördel med sport som kanal jämfört med många andra är det stora engagemang som finns i målgruppen som ett varumärke kan rida på om man aktiverar sig på ett klokt och relevant sätt.
– Det är få andra varumärken vars konsumenter tatuerar sig med symbo-
len, det säger mycket om kraften och styrkan i idrottsvarumärken. Dessutom finns en utbredd reklamtrötthet idag generellt, där jag tror att idrotten
kan växa ytterligare som kanal. Han understryker att det är viktigt för SHL att associeras med rätt varumärken.
– Sponsring är per definition associationsmarknadsföring och det går åt båda hållen. Vi genomför alltid en behovsanalys när vi har en partner på ingång och försöker identifiera på vilka sätt vi kan vara lösningen för ett företags behov. En viktig förutsättning är att det finns en grundmatchning utifrån värderingar och liknande.
På SHL lägger man stor vikt vid att identifiera kopplingen och relevansen i ett samarbete. Peter tar deras partner Telia som exempel:
– De har startat ett koncept tillsammans med Passionlab som heter Kom Närmare. Där tar Telia sin positio- nering som möjliggörare in i vårt SHL-universum genom att supporters kan tävla om unika upplevelser och komma nära sitt favoritlag. Telia stärker sin position i SHL:s målgrupp samtidigt som lagens supportrar kan vinna unika upplevelser – klassisk win-win! Ett annat exempel är vår eye wear partner Oakley som är avsändare för ”Assist of the Week”, ett koncept vi skapade tillsammans med dem för att highlighta kopplingen till skarpsynthet i assistmomentet i hockeyn och i Oakleys produkter.
Text: Elin Bisander
FAKTA SHL
SHL är en gigant när det kommer till räckvidd. 2023 hade de 100 000 omnämningar i traditionell media och har två och en halv miljon följare i sina sociala medier.