Vad har du haft för dig senaste året efter att du lämnade Creative Meetings?
Jag har konsultat lite både inom och utom branschen. Och så har jag hjälpt min fru kommersialisera sin alldeles utmärkta podcast om odontologi. Hon är idealist, jag är kapitalist! Så nu har hon samarbeten på plats med en massa häftiga varumärken i den industrin. Sen har jag unnat mig att varva ner rejält och ta tag i alla de där småprojekten som alltid skjutits upp. Och så har vi flyttat och renoverat därtill så jag har inte direkt varit sysslolös.
Du har landat i att du ska jobba som talarcoach. Vad gör en sådan till att börja med?
Man kan nog utöva det yrket på lite olika sätt. I mitt fall är jag synnerligen inriktad på att hjälpa människor som ska upp på en scen och tala vid ett event. Hur gör vi deras scentid så bra det bara går och hur ska dom lyckas påverka sin publik? Det är ju inte alls ovanligt med talare vid olika event, framförallt interna sådana, som är OK, men inte mer än så. Tänk om alla kunde förbättra sig 30% både kring innehåll och leverans – det skulle ju vara fantastiskt. Och där någonstans finns väl kärnan i det jag vill leverera.
Men vad gör du mer konkret då när du ska hjälpa talarna bli bättre?
Det är naturligtvis individuellt, men i grunden gör jag en presentation för gruppen som arbetar med det aktuella eventet (om det nu finns ett sådant planerat). Vi går igenom massor av områden men väldigt kondenserat för att det ska bli till konkret nytta. Tips kring hur du lyckas påverka din publik helt enkelt! Sen får kunden en manual av mig som dom har som stöd i sin vidare planering. Behöver dom mer hjälp längs vägen hoppar jag in och stöttar. En extern röst som vågar säga till både när det är bra och när det behöver bli bättre.
Det är ju en ganska smal nisch, hur kommer det sig att det blev just detta som du valde som nästa steg i karriären?
Jag har gjort ganska exakt detta massor med gånger under min eventbyråtid. Det var nog det jag tyckte var allra mest givande och jag bestämde mig tidigt för att bara göra saker jag själv tycker är roliga framöver. Och det här tycker jag är roligt! Jag räknade ut att jag sett över 1.000 interna talare gå upp på en scen vid olika event och jag har ju sett allt. Många har varit briljanta, men de allra flesta hade kunnat uppnå så mycket mer om de fått ännu mer hjälp på vägen.
Men om du redan gjort detta under din byråtid – blir inte det här lite samma sak igen?
Absolut inte! Det här är en enstaka pusselbit bland extremt många när man ska skapa effektiva event. Alla byråer hjälper säkert sina uppdragsgivare med detta område i någon omfattning, men väldigt få har ju en verkligt nischad kompetens. Under det senaste året har jag slukat all litteratur som finns på området och kollat hundratals föreläsningar online. En byrå ska vara bra på mycket men behöver egentligen inte vara specialist på något alls – däremot ska man veta var man kan få den bästa hjälpen. I min roll ska jag inte alls vara bra på mycket, men jag ska vara superkunnig inom ett smalt område.
Det låter som att eventbyråerna är viktiga partners för dig?
Ja det låter ju rimligt. På samma sätt som byråerna vet vem som levererar rätt teknik, underhållning, mat eller vad det nu kan vara så tror jag dom kan ha nytta av att låta mig vara ”en jobbig jäkel” och säkra att de som ska upp på scenen verkligen är preppade till tänderna.
Rent allmänt då, vad är dina tankar kring branschen sedan du lämnade byråsidan?
Tidigt under pandemin började jag veva om att det här kommer växa vår bransch och att när alla jobbar hemifrån kommer man fatta vikten av att träffas på olika sätt. Att branschen skulle växa var jag nog ganska säker på. Att den skulle explodera hade jag kanske inte riktigt insett. Jag är ju en sån här gammal eventräv som försökt övertyga ledningsgrupper sedan 1999 om hur viktigt det är med event. Att det skulle behövas en pandemi för att polletten skulle trilla ner var kanske inte den hjälp jag hade hoppats på, men för branschen blev den ju raketbränsle.
Sen trodde väl jag liksom de flesta att 2023 skulle bli lugnare i takt med lågkonjunktur, inflation och allt det där. Men det verkar ju knappt påverka eventbranschen och vad jag förstår är det fullt ös på alla fronter fortfarande. Det värmer ett gammalt eventhjärta!
Här kan du kolla in sajten för Peters nya verksamhet www.talarcoaching.se.