Branschmässan Prolight + Sound i Frankfurt är över för det här året och antalet besökare, som kom från hela världen landade på strax under 25 000 personer. Totalt deltog inte mindre än 502 utställare från 34 olika länder och Eventeffect får en pratstund med några av de svenska utställarna som deltog.
PL + S är enda mässan vi ställer ut på själva

Josef Hederström, är internationell försäljnings- och marknadschef på LumenRadio från Göteborg. Företaget erbjuder högprofilerade belysningsinstallationer för underhållning till industri- och fastighetsautomation. Slutkunderna av deras trådlösa lösningar är bland annat ljusdesigners, eventbyråer och produktionsbolag, men försäljningen går via tillverkarna av fixturerna och sker genom deras återförsäljarnätverk.
– Vi har ställt ut på ProLight + Sound sedan vårt bolag grundades 2009. Vi säljer genom våra 40 – 50 återförsäljare som finns över hela världen och ProLight + Sound är faktiskt den enda mässan där vi väljer att ställa ut själva, berättar Josef Hederström
Några produktutvecklingar?
– Allt fler vill köra trådlösa lösningar då det innebär större flexibilitet. Men kunderna efterfrågar allt mer komplexa lösningar där varje pixel i fixturen ska kunna styras av olika data som till exempel ljus till olika dekorer och fasader. Vi vill att våra produkter ska vara enkla att använda trots att de blir mer komplexa så man kan säga att tekniken är densamma men vi underlättar för användaren.
Team LumenRadio på mässan: I år valde LumenRadio att vara på plats med åtta säljare och jämfört med tidigare år valde de att inte boka in möten med kunderna före mässan.
– Vi har varit med så många år nu så våra kunder vet att de hittar oss här på mässan. Jag upplever att det känns mer spontant i år. Vi tycker det är viktigt att vara på plats men vi jagar inte leads utan är här för att underhålla och vårda våra kunder, avslutar Josef Hederström.
Från skidremmar till show biz

I Arno Remmens monter träffar vi säljaren My Johansson. Företaget är ett familjeföretag och drivs idag av tredje generationen. Det som en gång i tiden började med skidremmar till alla Trangiakök har idag utvecklats till ett bolag med 20 anställda som bland annat tillverkar och säljer remmar med kundernas logga på och tejp i olika färger till event- och mötesindustrin från fabriken i Kristinehamn.
– Kunder kan köpa allt från 300 meter rem med logga på till upp till flera tusen meter, berättar My Johansson. Remmarna används till exempel av olika teknikföretag. På produktioner med utrustning från flera leverantörer gör loggo-remmarna att det blir lätt att hålla ordning och reda på vad som tillhör vem.
Från skidremmar till show biz – berätta!
– Ja, företagets produkter har utvecklats en del! Vi lyssnar när våra kunder ber oss hjälpa dem och till exempel är våra färgade tejprullar något vi tagit fram då det efterfrågats av våra kunder, berättar My Johansson. Dreamhack är en stor kund liksom teatrar, som använder tejpen till att markera positioner.
Team Arno Remmen på mässan: I år de på plats med totalt tre säljare. Här träffar företaget sina internationella kunder och Arno Remmen har ställt ut på Prolight + Sound i så många år att deras kunder lärt sig att det är här de kan träffa dem. Inför mässan har de bjudit in kunder och marknadsfört sin medverkan på social medier.
10:e året på PL + S

En av de andra svenska utställarna på plats är Capture Visualisation som tillverkar software för ljusdesigners. Deras kunder är teatrar, operor, festivaler och tv-producenter. De har funnits i 30 år och på Prolight + Sound har de varit med i runt 10 år.
De skapar allt från 2D ljusshower till full 3D och deras slutkunder är tillverkare av fixturer och ljusdesigners. Mjukvaran sparar mycket tid då ljusdesignen kan programmeras i förväg och du behöver inte vara på plats på själva teatern eller arenan. Den ersätter mycket av den fysiska utrustning och det är lätt att göra ändringar.
Team Capture Visualisation på mässan: Åtta man är på plats och PL + S är enda mässan där de ställer ut själva och inte genom sina återförsäljare. Spaning från mässan är att den tekniska kunskapsnivån hos kunderna fortsätter att öka.
Stage Smarts monter

Svenska utställare på plats:
Arno-Remmen AB
Capture Visualisation AB
LumenRadio AB
Stage Smarts AB
Nyfiken på att vara med på mässan nästa år?
Messeforum Sweden & Norway är mässans representant i Sverige. Här till deras hemsida.