När köparna väljer konferensanläggning går de via olika informationskanaler. Enligt rapporten använder sig 50 procent av köparna av rekommendationer, vänner, kollegor och sitt nätverk.
50 procent av köparna använder sig av google, anläggningars hemsidor och affärsresebyråer när de ska välja en konferensanläggning.
Utvecklingen av köpkraften över tid:
Rapporten visar att flest mängd konferensköpare rekommenderar Nordic Choice Hotels i valet av konferensanläggning. Sedan kommer Silja Line, Lite Hotels, Svenska Möten och Resia.
Områden som trendar i årets undersökning är:
- Hälsosam mat
- Bra fika i pauserna
- Bort från stan
- SPA och rekreation
- Träning och hälsa
- Säkerhet
De fyra viktigaste faktorerna som påverkar inköpsbeslutet är:
- Priset
- Placering och omgivningar
- Funktionella och trevliga lokaler
- Rekommendationer
Mer om Nordic Bench
Rapporten “Svensk Konferens & Mötesbarometer” ger en snabb analys, överblick och summering av resultatet från marknaden. Rapporten bygger på material från cirka 1 000 kvalificerade konferensinköpare på svenska företag. Nordic Bench är ett oberoende analysinstitut med över 15 års erfarenhet från branschstudier.
Rapporten går att beställa i sin helhet här.