Med egen produktion, logistik och etablering ansvarar Expohouse för sina kunders projekt från start till mål. De är helhetsleverantör av mäss- och eventkoncept samt inredning för butik och showroom. Nils Englund är kund- och marknadsansvarig.
– Att planera och beställa en mässmonter för ett enstaka tillfälle eller ett koncept som ska leva länge är inte enkelt, det är många parametrar att tänka på. Gör man rätt från start har man mycket att vinna i effektivitet och resultat.
Nils Englund delar med sig av sina bästa tips:
Brief: Gå tydligt igenom mål och syfte, var tydlig med vad som är viktigast. Ställ frågan vad som är mest väsentligt för besökaren att få med sig.
Budget: Det är vanligt att man som beställare inte vill dela med sig av sin budget vilket är ett misstag då seriösa leverantörer har betydligt lättare att ta fram ett träffsäkert förslag från start.
Återanvändning/koncept: Genom att skapa ett återanvändbart mässkoncept tillsammans med sin leverantör kan man räkna hem större investeringar över tid. Med moderna montersystem och digitala inslag kan man enkelt anpassa och variera uttrycket vid varje mässa.
Använd aktiviteten som en intern kulturbärare: Mässdeltagandet har oftast mål som har med varumärkeskännedom, produktmarknadsföring eller ren försäljning att göra. Missa dock inte att det även är ett superbra tillfälle att bygga det interna teamet.
Partner: Vi brukar ofta prata om vikten att ha en bra partner/leverantör som man litar på. Bästa sättet är ofta att jobba ihop under fler projekt och lära sig tillsammans genom feedback.
– Till sist är det viktigt att sätta upp mål för mässan. Gör det tidigt i processen, gärna redan i briefen, så leverantören får med sig detta under sitt förslagsarbete. Man kan redan under planeringsarbetet kontrollera att man faktiskt skapar en lösning som strävar mot målen.
Fakta:
Expohouse är en ledande helhetsleverantör av mässor, events och inredning för retail och showroom.
Teamet består av 55 specialister som med ett stort nätverk av partners tar sig an projekt av alla storlekar.
- Projektsamordning, design och konceptutveckling.
- Produktionsanläggning med snickeri, grafisk produktion, plast och laser, ytbehandling och logistik.
- Etablering över hela världen med montering och platsbyggnation.
- Logistikplanering, frakthantering och lager.
Av: Elin Bisander
Läs mer: Stora Expoguiden 2024 – Hitta rätt leverantör till din monter