De hade hela sju nomineringar i Gyllene Hjulet 2024 och gick hem som vinnare i kategorierna Årets idrottssponsring med ICA & Svenska Fotbollförbundet, samt Årets långsiktiga sponsring med ICA:s engagemang i Rosa Bandet sedan 20 år.
Daniel Hegborn är ägare och medgrundare till kommunikationsbyrån Passion Lab. Vid sin sida har han Niklas Turner Olovzon som var med och grundade bolaget för 23 år sedan.
– Vi kallar oss för Brand Emotion-byrå. Vi hjälper våra kunder att engagera sig i det deras målgrupp verkligen bryr sig om och sen kommunicera det. Som tema, plattform, innehåll och kanal använder vi den kraften till att skapa varumärkes-, affärs- och målgruppsnytta, säger Daniel Hegborn.
Daniels karriär började i reklambyråvärlden i Växjö. När han sedan började plugga på universitetet mötte han Niklas. Tidigt intresserade de sig för hur starka varumärken byggs. Det tog de med sig när de sen grundade sitt bolag. Då var det dock få företag som använde sponsring och samhällsengagemang i sin marknadskommunikation. Idag är det få som vågar låta bli.
– Genom samarbeten kan varumärken visa att de delar vardag, samhälle och värderingar med sina kunder och möta dem i positiva sammanhang och skapa kommunikation som väcker känslor. Forskning visar att företag som investerar i sponsring och samhällsengagemang är mer lönsamma, säger Daniel.
Daniels tips på hur du jobbar med sponsring:
- Definiera vilken roll sponsringen ska ha för ert företag: Definiera affärssyftet och mål.
- Bli expert på målgruppen: Se till att ni förstår målgruppens intresse och engagemang. Gör ni fel, stör ni dem. Gör ni rätt blir det perfekt!
- Konkretisera HUR ni ska sponsra: Det är nästan viktigare än VAD ni sponsrar.
- Aktivera sponsringen med ambitionen 1:1 mellan avtalskostnad och budget för aktivering.
- Utvärdera och följ upp.
Passion Lab kallar sig Brand Emotion-byrå och första frågan när de börjar jobba med en ny kund är därför alltid: ”Vem bryr sig?” Om hur man får en målgrupp att verkligen känna något för ett varumärke, berättar Daniel Hegborn, ägare och grundare.
Fakta Passion Lab:
Passion Lab har 29 anställda på kontoret i Stockholm men är verksamma i hela Norden. De är strateger, planners, kreatörer, projektledare och produktionsledare och specialister inom olika typer av uttag, ex event och film. Passion Lab arbetar med bl.a. ICA, Telia, Lyko, SJ, OBOS, Carlsberg Sverige, Unibet och Svenska Fönster.