1 maj 2017 övergick Visit Idre, Siljan Turism, Visit södra Dalarna och Malung-Sälen samt Destination Dalarna till en gemensam organisation. Det nya arbetsnamnet blir Visit Dalarna och visionen är att bli norra Europas ledande besöksregion.
– För första gången har vi möjligheten att marknadsföra hela Dalarna på den svenska marknaden. Vi arbetar i världens största bransch som växer för varje år. Att vi tillsammans i den nya organisationen kommer att göra Dalarna ledande inom svensk destination- och turismutveckling är jag helt övertygad om, säger Carl Johan Ingeström, vd för Visit Dalarna i ett pressmeddelande.
– Vi arbetar med modeller för produktutveckling i samverkan med den lokala näringen. Som ett exempel har vi precis startat upp ett arbete kring Midsommar inom temat Kultur. Vi har en stor efterfrågan från utländska researrangörer gällande våra kulturtraditioner, säger Elisabet Asp Christiansson, ansvarig för internationell försäljning.
Arbetet med att kommunicera Dalarna utanför Sveriges gränser har pågått under många år och kommer i och med sammanslagningen intensifieras. Ska Dalarna öka sin turistomsättning krävs en satsning internationellt. I dag är Dalarna Sveriges fjärde största besöksregion med en omsättning på 7,1 miljarder kronor och med ett mål på 10 miljarder kronor år 2020.
– Vi måste titta på nya marknader i Europa och vi måste även titta på Asien. Vi har redan börjat etablera kontakter i Japan. Men för att ha produkter att sälja måste vi göra stora insatser lokalt. Besöksnäringen i Dalarna behöver stödet för att nå en ökad exportmognad och verktygen för att hänga med i den digitala utvecklingen, säger Carl Johan Ingeström.