
Hallå där… Annika Ryman, vd på Granö Beckasin.
Vad tycker du hittills om mässan Möten & Events?
– Jag tycker mässan varit över förväntan därför att vi har träffat så många människor som varit intresserade av vad vi håller på med. Vi har även träffat andra företag som vi kan göra affärer med. Det är första gången vi ställer ut på Möten & Events.
Var mässan som du förväntat dig?
– Första gången man är på en mässa är det väldigt svårt – man vet inte hur det ser ut eller vilka andra utställare som är här. Så förväntningarna innan var ganska trevande, det var en chansning att åka hit – vi har åkt långt, är en liten anläggning och vi står här mitt bland alla drakar. Så vi var nog lite nervösa inför mässan – men det har gått bra.
Vad skulle arrangörerna av mässan kunna göra bättre?
– Inför mässan har vi fått mycket information om mässan – men som utställare är man företagare och har mycket på gång. Det jag hade uppskattat att få av arrangörerna av mässan är konkret enkel information om mässans öppettider för besökare och utställare, ett par viktiga telefonnummer till de ansvariga, bättre information om appen som MeetApp har och beskrivning kring var man som utställare kan äta i lugn miljö. Efter en dag fick jag veta att det finns ett rum för utställare där man kan gå undan för att äta.
Varför ska man ställa ut på Möten & Events?
– För att nätverka. Det smarta med denna mässa är både Möten & Events och Personal & Chef går samtidigt, vilket gör att folk därifrån kommer hit och vill göra affärer. Jag har valt denna utställarplatsen precis vid gränsen till mässan Personal & Chef av den anledningen. Valet visade sig vara bra.
Vilka är dina bästa knep för att er monter ska sticka ut ur mängden?
– Jag tror man ska tänka på vad ens företag står för och vad man säljer. Sedan kan man närma sig folk på tre olika sätt. Vi är tre personer i vår monter – jag gillar att dra in folk i montern och sätta mig tillsammans med dem på vårt renskinn. Hanna står gärna vid disken och Marie går runt i gångarna. Det finns flera saker man inte ska göra – som att titta på sin telefon och äta i montern. Det bästa är att titta på folk, möta deras blickar, säga hej och ge dem ett leende.
– Att vara färre en tre på en mässa är inte att rekommendera – vi skulle helst ha varit fyra. Sedan var vi väldigt lydiga – Easyfairs sa åt oss att vi inte fick bjuda på någonting i montern – vi hade tänkt ha med oss vårt goda surdegsbröd, torkat renkött och röror. Men vi fick inte ha med oss någonting. Men nu har jag sett att flera utställare både har mat och fika att bjuda på i sina montrar. Om man ska ha en monter som sticker ut – så är det nog inte den som skriker mest – vår monter är enkel, avskalad och ren. Det ska spegla ens varumärke. Vår monter talar vårt språk, våra färger, våra material och det vi står för. Jag tror att man kan vinna mycket på att vara sig själv, inte skrika högst för det går inte att överrösta alla.

Hallå där… Kristian Lundström, försäljningschef på Century Mobile.
Vad tycker du hittills om mässan?
– Jag tycker att den har varit bra. Mycket folk och varierande målgrupper.
Var mässan som ni hade förväntat er?
– Det är tredje gången vi ställer ut här. Så vi var väl förberedda på vad vi hade att vänta oss.
Vad skulle kunna förbättras?
– Det skulle vara besökshanteringen. Den skulle kunna fungera bättre .
Varför ska man ställa ut på Möten & Events?
– Det är en bra mötesplats om man jobbar inom möten och events. Du träffar både kunder och leverantörer och är en bra plats för att nätverka.
Vilka är dina bästa knep för att er monter ska sticka ut ur mängden?
– Det du behöver är någon form av ice breaker. Vi brukar försöka göra besökarna konfunderade genom att ge ut en give away som de inte förstår vad det är. Vilket gör att de måste stanna till vid montern för att fråga. Där har du en perfekt ingång för samtal. Det var någonting som vi upptäckte av en slump och har fortsatt med sedan dess.

Hallå där… Agneta Hollsten, miljöchef på Sånga Säby hotell och konferens.
Var mässan som du förväntat dig?
– Ja, det har den varit. Vi har ställt ut här många år.
Varför ska man ställa ut på Möten & Events?
– Vi ställer ut för att finnas med och göra folk medvetna om oss. Det är många kunder och gäster som varit hos oss tidigare, som det nu gäller att fräscha upp minnet hos.
Vilka är dina bästa knep för att er monter ska sticka ut ur mängden?
– Jag tror att våra gröna örter är något som ögat nås av, det är en del av våra värdegrunder med ekologiskt, hållbart och närproducerat. Generella tips är att man måste ut själv och våga kliva fram och prata med besökarna. Inte stå och vänta på att besökarna ska komma till oss. Jag har varit med i många år och man har länge pratat om att man måste ut – jag ser fortfarande folk som inte vågar gå ut till besökarna, utan står innanför montern och väntar.
– Vi bjuder på någonting och har tävlingar för att locka folk – så man har chansen att prata med dem. Under åren vet vi att platsen har betydelse – var montern står någonstans. Vi står precis vid entrén. Några besökare gör oftast att fler stannar till och blir intresserade av oss. Sedan kan man ta till olika knep – man kan ställa sig och stirra upp i taket – efter ett stund stannar folk upp och undrar vad man tittar på. Då kan prata med dem. Jag tror det är viktigt att intressera sig för personen som står framför en – inte bara se säljmöjligheterna, utan tänka; Vem är du?

Hallå där… Niklas Winberg, bokning och evenemang på Vasamuseet.
Vad tycker du om mässan Möten & Events?
– Jag tycker att den varit bra, men det känns som att det var mer folk i går än i dag, torsdag. Det var nog fler intressanta föreläsare i går – Fredrik Reinfeldt drog väldigt mycket folk, vilket gjorde att vi inte hade något att göra under 45 minuter. Sedan är det svårt att säga hur många affärer som verkligen går i lås – men några hoppas vi på.
Var mässan som du förväntat dig?
– Ja, det är tredje gången vi är här, så vi har varit här vartannat år de senaste åren.
Varför ska man ställa ut på mässan?
– Dels för att ragga kunder och dels för att träffa andra människor i branschen. Det är halva grejen faktiskt, att gå runt och prata med branschkollegor som är här. Då kan man utbyta erfarenheter.
Vilka är dina bästa knep för att er monter ska sticka ut ur mängden?
– Någonting ska hända – i dag hade vi Romeo & Julia-kören som var här och sjöng. I går hade vi en person som spelade harpa. Det är något som passar väl in i vårt koncept. Vi vill inte ha glitter och glamour. Så vi väljer att ha aktiviteter som passar oss och som gör att människor ser oss. Att bjuda på någonting, som godis och kaffe kan vara bra. Det är det även många andra som gör.

Hallå där… Adam Bratt, exportchef på Softybag.
Vad tycker du om mässan Möten & Events?
– Vi är här för första gången och är jättenöjda. Annars brukar vi mer sälja direkt till konsumenter. Vi har fått bra respons och kommer förmodligen komma tillbaka igen nästa år.
Var mässan som du förväntat dig?
– Den var som vi hoppats att den skulle vara.
Varför ska man ställa ut på mässan?
– Jag tror att många vill nätverka och sedan har många personer kontakter som är på plats.
Vilka är dina bästa knep för att er monter ska sticka ut ur mängden?
– För oss är det ganska enkelt, vår produkt talar mycket för sig själv. Folk kommer fram och är nyfikna och vill veta vad det är. Vi är ganska unika med vår produkt, så för oss är det ganska enkelt att sticka ut.