Vem är du och vad gör du i branschen? Jag heter Sabina Jonsson och är entreprenör, adrenalin-junkie, globetrotter, tvåbarnsmamma med sameblod och eventfixare. En eventkreatör som tillför ny energi, nya tankesätt och icke-traditionella koncept till vår bransch. Jag är entreprenör sedan unga år och har alltid haft en ambition att förändra eller i alla fall förnya synen på vår bransch. Idag arbetar jag som kommersiellt ansvarig på Norrlands nya hotellsatsning The Wood Hotel by Elite och när jag inte gör det skapar jag events i mitt egna bolag och arbetar som konsult åt ett antal mässarrangörer runt om i europa. Jag är en norrlänning som egentligen trivs bäst på resande fot, gärna med andra människor och gärna på nya platser, jag har alltid lite för mycket överskott av energi kan man säga. Jag stormtrivs i branschen och kan inte tänka mig att jobba inom någon annan näring.
Hur kom du in i mötesindustrin? Arbetade mycket med gästservice vid sidan om redan under skoltiden. Service var väldigt kul och jag testade lite olika yrken och hamnade så småningom inom event- och mötesmanagement här i Stockholm. Strax därefter startade jag min egen byrå. Skapandet och mötet mellan människor har alltid varit min drivkraft.
Vad är aktuellt hos dig just nu? Vi öppnar The Wood Hotel 14 oktober, det är världens högsta trähotell och ledande som nordens mest hållbara hotell. Det är en hel del att stå i, vi har mycket som skall färdigställas inför öppningen, men vi är enormt förväntansfulla och det kommer bli superbra! I Sabina Consulting arbetar jag och min kollega Anna Oldne med både galaproduktioner, röda mattan premiärer, mässor och kick-offer. Nu närmast är vi på plats som underleverentör till Pontus Frithiof och Porsche Carrera Cup och sista racet den 1-3 oktober. Blir kul!
Har du några andra uppdrag i branschen? Jag utbildar ibland inom sociala medier och hur detta verktyg kan användas med bra resultat i vår bransch, men annars fokuserar jag på hotellet och mina bolag och att genomföra kvalitativt arbete och kvalitativt resultat där, försöker inte ha alltför många järn i elden helt enkelt.
Varför brinner du för uppdraget att vara med i juryn? Enkelt, vår bransch har länge kämpat för att attrahera ny kompetens, relevanta utbildningar saknas och villkoren är generellt sätt rätt dåliga. Att bidra till Årets eventchef känns absolut viktigt, det är ett klokt initiativ för att lyfta värdet av event och även besöksnäringen och få omvärlden att se på vår bransch som en attraktiv, bubblande och innovativ näring. Vi skall vara en attraktiv näring även för de som söker arbete och de som planerar att utbilda sig.
Vad är din dröm att få jobba med i branschen, event eller uppdrag? Min dröm är att uteslutande arbeta med jämställdhet och människors lika värden och där event och PR är mina verktyg för att skapa förändring. Jag vill arbeta med ett långsiktigt strategiarbete för dessa frågor.
På vilket sätt ser du att pandemin förändrat branschen framåt? Både positivt och negativt faktiskt, men det negativa följdeffekterna känns något mer kortsiktiga. Bara senaste halvåret har det varit enormt svårt att hitta duktiga medarbetare till våra olika uppdrag, men även till branschen i sin helhet. Duktiga seniora producenter har lämnat för ett yrke med bättre utsikter och mer bekväma arbetsvillkor. Dessa blir det svårt att locka tillbaka. Yngre arbetskraft väljer inte vår bransch och utbuildar sig inte i samma omfattning som förr och det är därmed svårt att värva nya medarbetare. Men samtidigt har pandemin även visat på hur enormt viktigt människor tycker det är att träffas. Det fysiska mötet kommer alltid värderas högst och det har pandemin bevisat. Tjänsterna som vår bransch erbjuder behövs, nu mer än nånsin tror jag.
Om utmärkelsen Årets Eventchef:
Med utgångspunkten att vara med och skapa framtidshopp i branschen och har vi på Eventeffect dragit igång, och driver nu utmärkelsen Årets Eventchef med målsättningen är att lyfta de vassaste individer bland köparna – de som är kunniga, modiga, öppna och framgångsrika.
Målsättningen med utmärkelsen Årets Eventchef
Målsättningen är att lyfta fram individer på köparsidan som agerar framgångsrikt och professionellt. Nominera dina kunder eller kollegor som du tycker är värd uppmärksamheten.
Fyra vinnare kommer presenteras under december 2021 :
- Årets Eventchef B2B (Business to Business)
- Årets Eventchef B2C (Business to Consumer)
- Årets Eventchef B2E (Business to Employee)
- Årets Eventchef G2C (Government to Consumer)
Nominera dina kunder eller kollegor som du tycker är värd uppmärksamheten. Nominera dina kandidater här!
—