Den 27–29 augusti är det dags för Formex, Nordens viktigaste mötesplats för inredning och design. När mässan öppnar för 116:e gången på Stockholmsmässan bjuds besökarna på en mix av föreläsare, workshops och designhappenings. Som alltid skapas unika tema- och trendutställningar och nya typer av cafésamarbeten, den här gången signerade Anna Starrén, Hilke Collection, Silk-ka Flowers och Jan Rundgren.
Formex är en unik mötesplats för nationella och internationella besökare och utställare som samlas två gånger per år för att göra affärer, se branschnyheter och nätverka. När Formex slår upp portarna möts vi alla av entrétorgsutställningen signerad kreatören och floristen Anna Starrén. Utställningen ”The shop in the Forest – A Nordic Fairy tale” tar oss in i en drömmig värld med mängder av fantasifull butiksinspiration som bygger på utställarnas egna produkter.
– Nu fokuserar vi på att skapa en superstark augustimässa fylld med inspiration, trender, kunskapshöjande workshops, spännande föreläsare och tongivande utställningar. När besökarna kommer in i mässhallarna från augustihettan kommer de att omslutas av vackra och fantasifulla höst- och vintermiljöer som de kan hämta inspiration från när de skapar egna mötesplatser i sina butiker, säger Sonja Björk Ebert, projektledare.
Cafésamarbete med sagokänsla och muminnyhet
Giovanna Hilke, skapar Hilke Café, en av mässans två samarbeten med café inkluderat, där besökarna bjuds in till en drygt 200 kvadratmeter stor sagovärld. Hilke Collection har just ingått i ett nytt designsamarbete med Moomin Characters. Den nya produktlinjen är framtagen för det dukade bordet och baserad på Tove Jansson första muminbok ”Småtrollen och den stora översvämningen” som gavs ut för snart 80 år sedan. Bokens djup och starka eftertryck har Hilke Collection valt att gestalta genom detaljrika produkter, för att lyfta budskapen.
– Det känns roligt att få möjlighet att visa vår bredd och kreativitet som varumärke samt vårt nya samarbete. Vi vill skapa en miljö som inspireras av skogarna i Mumindalen, men med vår twist. Idén är att man ska samlas, avnjuta en god lunch och kunna känna ett lugn, säger Giovanna Hilke.
Trädgårdscafé inspirerat av The Great Gatsby
Ett annat samarbete som bjuder på goda smaker och ögonfröjd är The Garden Café, inspirerat av 20-talets The Great Gatsby. Caféet skapas av Silk-ka Flowers som tillverkar blommor och växter i siden. Idag har Silk-kas exklusiva blommor som finns över hela världen blivit en symbol för sofistikerat hantverk.
–I vår värld av botanisk estetik har konstgjorda blommor genomgått en anmärkningsvärd förvandling. De har gått från att vara imitationer till att bli utsökta konstverk som kompletterar den naturliga skönheten hos levande växter, och följer aktuella interiör- och dekorationstrender, säger Helena Kolhäger på Silk-ka Flowers.
Trendutställning med Formex tre trender
Som alltid tar Formex fram tre egna trender, den här gången i samarbete med Jan Rundgren. ”Fiery Flirting”, “Keep calm and carry on” och “Sense of symbiosis” är trenderna för hösten 2024 där passion, flört, samtal, natur och lugn kan sammanfatta dessa. Trenderna kommer att stå i fokus i en utställning samt presenteras på scen varje dag av Jan Rundgren. Formex tryckta trendguide kommer även att finnas tillgänglig på mässan.
– De tre trenderna handlar om hur vi söker trygghet, ro och tröst – och därmed en förhoppning. En förhoppning om att hösten kommer med en mer stabil och säker värld, säger Sonja Björk Ebert, projektledare Formex.
Formex arrangeras 27–29 augusti på Stockholmsmässan och är den viktigaste mötesplatsen för nordisk inredningsdesign. Läs mer på www.formex.se.