Uppsala Konsert & Kongress (UKK) rekryterar Sara Asplund som ny marknads- och försäljningschef, med start i januari 2025. Hon kommer senast från rollen som marknadschef på jazzklubben Fasching och Stockholm Jazz Festival, där hon arbetat sedan 2015. Tidigare har hon haft en tjänst på Sveriges Radios marknadsavdelning, där hon projektlett stora varumärken som P3 Guld och Musikhjälpen. Sara Asplund är dessutom utbildad översättare och talar sex språk: svenska, engelska, franska, spanska, finska och persiska.
– ”Sara har en imponerande bakgrund inom marknadsföring, kommunikation och försäljning,” säger Henrik Lillsjö, VD och konstnärlig ledare på UKK. ”Både Fasching och jazzfestivalen, med hundratals evenemang och konserter varje år, har verkligen blomstrat under hennes marknadsledarskap, med stadigt ökande publiksiffror.”
Under sin tid på Fasching bidrog Asplund till att utveckla Faschings Vänner, klubbens vänförening, och såg medlemsantalet öka med 200 procent. Hennes strategiska arbete med engagerande kampanjer och kommunikationsstrategier har inte bara lockat en lojal publik, utan även skapat en stark grupp ambassadörer som sprider ordet om verksamheten vidare.
Henrik Lillsjö betonar också Asplunds projektledningsförmågor och hennes erfarenhet av att utveckla effektiva arbetsprocesser. – ”I Sara har vi hittat en tydlig och strukturerad ledare med hög professionalism som kan bidra till att stärka UKK i verksamhetens alla delar,” säger han.
Sara Asplund uttrycker sin glädje över sin nya roll: – ”Jag har på håll följt UKK och sett hur de utvecklats till att bli en av Sveriges mest spännande kulturscener och jag känner mig därför väldigt hedrad att få bli en del av detta team.”
Hon efterträder Karin Sävström, som lämnat UKK för en tjänst på Sveriges Radio och Berwaldhallen. Asplund kommer att leda både marknadsavdelningen och avdelningen för Möten & event, som ansvarar för husets konferens- och mötesverksamhet.