Vem är du och vad gör du i branschen? Jag heter Sofi Franzén och är VD på eventbyrån Eventyr. Det betyder att mina arbetsuppgifter handlar om att försöka skapa den bästa arbetsplatsen för branschens stjärnor. Jag vill att dom ska komma till oss, trivas och utvecklas hos oss så att dom också stannar. Det roligaste med mitt jobb är att jag har så fantastiska personer runt mig varje dag. Medarbetare som delar med sig av erfarenheter, som säger till när dom tycker att jag kunde gjort något annorlunda och som är så generösa mot varandra med tips, råd och feedback.
Hur kom du in i mötesindustrin? Jag startade bolaget 1995 tillsammans med min vän, Kristoffer Schjött-Quist, då fanns inte ordet ”eventbyrå” än, innan dess hade vi båda en karriär inom skidresebranschen.
Vad är aktuellt hos dig just nu? Vi har precis lämnat vårt kontor på Skeppsbron efter 25 år och har flyttat till superfina lokaler på David Bagares gata 5. Det känns så roligt att kliva in i ett kontor som är anpassat helt efter oss och vår verksamhet. Här har vi både plats för att arbeta fokuserat, att vara kreativa, att träna på arbetstid men också att ta in kunder för att genrepa scenprogram. Kom och hälsa på vettja!
Har du några andra uppdrag i branschen? Jag är även CSO för Eventyr x Tapaus där jag ansvarar för vår strategiska plan framåt. Med mig har jag en fantastisk ledningsgrupp på både svensk och finsk sida. Resan framåt är verkligen spännande och jag är övertygad om att vår bransch kommer att växa en hel del.
Varför brinner du för uppdraget att vara med i juryn? Vår bransch är fortfarande rätt ung och vi har en del barnsjukdomar. En av dom är att vi kan råka ut för ovana upphandlare som går ut till 10 aktörer i branschen och ber att få in offerter för samma uppdrag. Ibland utan att kravspecen är speciellt igenomtänkt. Det här sänker vår bransch. Samtidigt blir de professionella eventköparna fler och fler. De som förstår hur man kan nyttja ett event som ett verktyg att nå bolagets målsättningar. De behöver vi lyfta och premiera – så att de blir ännu fler.
Vad är din dröm att få jobba med i branschen, event eller uppdrag? Jag gillar både stora och små uppdrag, var sak har sin charm. Att stå i Globen när den fylls inför Eurovision eller att vara med en ledningsgrupp på Svalbard is – jag älskar båda!
På vilket sätt ser du att pandemin förändrat branschen framåt? Pandemin har fått oss att nyttja rätt kanal för rätt budskap. Och har fått oss att uppskatta livemötet ännu mer!
Om utmärkelsen Årets Eventchef:
Med utgångspunkten att vara med och skapa framtidshopp i branschen och har vi på Eventeffect dragit igång, och driver nu utmärkelsen Årets Eventchef med målsättningen är att lyfta de vassaste individer bland köparna – de som är kunniga, modiga, öppna och framgångsrika.
Målsättningen med utmärkelsen Årets Eventchef
Målsättningen är att lyfta fram individer på köparsidan som agerar framgångsrikt och professionellt. Nominera dina kunder eller kollegor som du tycker är värd uppmärksamheten.
Fyra vinnare kommer presenteras under december 2021 :
- Årets Eventchef B2B (Business to Business)
- Årets Eventchef B2C (Business to Consumer)
- Årets Eventchef B2E (Business to Employee)
- Årets Eventchef G2C (Government to Consumer)