Går ni och funderar på om Almedalsveckan är något för er? Till er som inte varit med tidigare så säger jag bara – våga prova! Och det är inte för sent att komma med i det officiella programmet eller att hitta en plats att vara på redan nu i sommar! Almedalsveckan äger rum mellan 27 juni och 1 juli och att anmäla ert seminarium till det officiella programmet är kostnadsfritt fram till och med kl 15.59 den 12 april. Fram till 10 maj kostar det sen 500 kronor och därefter höjs avgiften succesivt.
Du ser en kändis äta glass och sover i samma rum som chefen
Hur ska jag förklara Almedalsveckan för någon som inte varit där? Det är något med själva känslan när du är på plats som inte går att förklara. Jag har själv upplevt att det är under Almedalsveckan, i solsken, på kullerstensgatorna i Visby som jag haft några sådana där möten och samtal som jag aldrig hade fått till annars.
Jag tror att det är mixen av att du liksom klarat av första halvåret och snart ska gå på semester, du får energi av att ha ett smörgåsbord av otaliga spännande seminarier och föreläsningar runt hörnet, du blir glad av att du sprang på den där före detta kollegan du inte sett på flera år, du ser en kändis äta glass och ni har trängt ihop er i en liten lägenhet innanför ringmuren och sover, vare sig du vill det eller inte, i samma rum som chefen … Sammantaget skapar det här en fantastisk plattform för den demokratiska mötesplats för samhällsfrågor som Almedalsveckan har varit sedan 1968!
Stanna en dag extra
Blev du sugen på att åka? Ta då del av mina tips här nedan. Och unna er gärna att stanna kvar en dag extra efter att ni haft ert event. Då kan ni själva besöka olika seminarier och mingel och vem vet, kanske springer du på någon du länge velat prata med i korsningen Hästgatan och Strandgatan och får till ett spontant möte!
- Kolla läget som besökare
Om ni funderar på att vara med som arrangör men känner er osäkra så börja med att åka till Almedalsveckan som besökare. Åk två till tre kollegor och fånga upp era intryck när ni kommer hem och innan ni går på semester. Fullbokat? Ofta är det lättare att få tag på biljetter och hyfsat boende i dagarna precis före då en del som bokat på med marginal då bokar av. - Hellre enkelt med känsla och engagemang än helt perfekt
Under Almedalsveckan är det avslappnad klädsel och spontanitet som gäller så om ni känner att ni är redo att vara med som arrangör är mitt tips att göra det enkelt men med skön känsla och engagemang och lägga de allt för höga kraven på perfektion åt sidan. Alla typer av arrangemang är ok under Almedalsveckan där vissa företag arrangerar seminarier på stora proffsbyggda scener till att någon har en talare som står på en lastpall på innergården av ett kafé! - Satsa på ”tema, tempo och trevligt”
Det går alldeles utmärkt att vara på plats och bara köra ett seminarium. Det viktiga är att se till att ämnet är intressant, att seminariet inte är för långt och gärna att talarna är både scenvana och vågar stå för sin åsikt och bjuda på sig själva. Oavsett ämne så är lite humor en bra ingrediens! Ett bra upplägg kan se ut så här:
10.00 Kaffe/vatten, fruktsallad i glas eller en wrap. Här finns det tid att mingla och knyta bra kontakter!
10.15 Seminariet/debatten börjar på scenen.
10.45 Moderatorn avrundar med att publiken får ställa frågor.
11.00 Seminariet avrundas som senast. OBS! Håll tiderna. Ingen gillar kvarsittning! - Kör ihop med någon
Kanske är någon av era kunder redan vana ”Almedalare”? Eller någon av era leverantörer eller affärspartners? Varför inte fråga om ni får vara med som talare på någon av deras seminarier eller kanske kan få köpa in er på en slot på deras scen och på deras yta? Att hyra egen markplats och eget tält kostar mycket pengar så om ni vill vara med så kan det vara ett välkommet bidrag som ni båda vinner på. - Vad ska vi prata om då?
Under Almedalsveckan kan du i stort sett lyfta vilka samhällsfrågor och ämnen du vill. Fundera på vad ni vill att ert företag förknippas med och vad ni vill få ut av att prata om det under Almedalsveckan. Hitta ett ämne som är intressant för allmänheten och där ni som arrangör är experten. Tänk till på hur ni kan vara unika! Vad har ni för kontakter? Vilka talare kan vara med på scenen för att skapa en intressant debatt? Kör hellre ett nischat lite udda tema än ett ämna som ”alla” kör. Då ökar chanserna att det blir fullt i bänkraderna! - Antal talare och språk
Jag tycker det blir en bra dynamik med en moderator och två till tre talare. Då får alla chansen att prata. Se till att det är både män och kvinnor på scenen och att de representerar olika hållpunkter så det blir dynamik i samtalet. Under Almedalsveckan sker det mesta på svenska men kanske har ni någon intressant utländsk talare i ert nätverk som ni vill ska medverka? Kör ni på engelska är det värt att dubbelkolla språknivån på de ni vill ska vara med på scenen så ingen behöver sitta i 45 minuter och lyssna på dålig engelska. - Viktigt att moderatorn kan styra
Kanske har ni någon på företaget med scenvana som kan vara moderator? Annars är det värt att betala ett proffs att hålla i trådarna. Moderatorn ska se till att samtalet på scenen blir dynamiskt, fördela ordet så det inte bara är en som pratar och kunna hantera frågor från publiken. Välj en moderator som känner sig hemma i ämnet ni ska prata om och se till att moderatorn i god tid före seminariet har kontaktat talarna och har koll på innehållets alla delar. - Bjuda på mat och dryck eller inte?
Om ni vill hålla nere kostnaderna så kör ert seminarium på tider som ligger mellan måltiderna. Kör ni på morgonen, vid lunchtid eller vid 17-tiden är det trevlig att bjuda på någonting. Om ni vill hålla det enkelt så skippa roséminglet. Bjuder ni på alkohol så måste ni se till att cateringfirman har utskänkningstillstånd, att ni har serveringstillstånd och/eller att ni är ett slutet sällskap vilket innebär att alla som ska delta är föranmälda och att ni har personal som säkerställer att inga andra kommer in på ert event. Kontroller görs regelbundet så chansa inte! - Seminarium eller hybrid-event
Börja i liten skala och kör bara seminariet på plats är mitt tips. Att arrangera ett hybrid-event kräver väldigt mycket mer av er som arrangör, av moderatorn och av talarna. Om ni vill kunna sprida det socialt så kan ni kosta på er att filma seminariet eller spela in när ni ställer några nyckelfrågor till era talare och kanske till några från publiken. Det kan ni sedan kan lägga upp i era sociala medier. - Uppföljning först, semester sen
Jag vet att det är så frestande att bara stänga ner datorn, lägga alla kvitton i en mapp och gå på fyra veckors semester när ni kommer hem lyckliga men trötta efter er Almedals-insats, men … Ingen semester förrän ni haft ert uppföljningsmöte! Utvärdera vad ni har uppnått. Vilka kontakter har ni knutit? Vilka frågor har ni tagit upp och vilka lärdomar kan ni dra av veckan? Ska ni vara med nästa år igen och hur tar ni med er årets erfarenheter?
Lycka till!
Matnyttig information hittar du här:
Delta som arrangör
Checklista för dig som arrangör
Skicka in ditt seminarium till det officiella programmet