SPG Event och Ryska Posten Event har båda sedan länge utvecklat ett fullservice-erbjudande, dock har grundaffären och förfrågningarna legat i event-baserade aktiviteter. Den affären har stannat av i och med pandemin. Projekt som sköts upp under första halvan av 2020 hittar nu nya lösningar utanför eventmarknaden vilket tydligt cementerar att branschen är förändrad.
– Redan under 2019 började vi vår förflyttning. Eventbranschen har haft svårt att mogna på ett hållbart sätt. Vi har befunnit oss i en situation där upphandlingar sker på projektnivå och den kortsiktigheten rimmar inte med varken våra, eller våra kunders värderingar. Även kvalitén på det branschen levererar är inte på den nivå som man kan förvänta sig utifrån den kompetens som branschen besitter eller de investeringar som görs. Denna problematik grundar sig i strukturen som branschen står på säger Stefan Paymer, VD och partner på DIVISION.
Det skapas och genomförs mycket högkvalitativa initiativ inom event, men det är inte branschen som levererar incitamentet till majoriteten av dessa. Det är ett problem, fortsätter Stefan Paymer.
–När vi idag presenterar ett erbjudande med en tydligare värdegrund och baserad på en plattformsstrategi så ser vi att diskussionen med våra partners öppnar upp helt nya möjligheter, De lösningar vi presenterar fyller fler syften och löser fler problem för våra partners än vad ett rent eventerbjudande har kunnat. Det märks inte minst på den typ av partners vi signar idag. Vi delar en vision säger Jessica Eriksson, Head of Partnership Development på DIVISION.
DIVISION erbjuder idag två stycken arbetsmodeller, For Brands och Co-labs. For Brands är baserat på en plattformsstrategi för till exempel internkommunikation och är tydligt riktat mot det behov en klassisk eventkund ofta presenterar i sin brief. Med Co-Labs försöker DIVISION bland annat utmana den förutfattade meningen med hur det ska tas betalt, vem som ska ha mer eller mindre på banken när arbetet är slutfört.
–Kan det anses vara hållbart att ta betalt 250 000:- för idé och koncept innan vi ens lanserat och utvärderat det vi ska genomföra? säger Mathias Sjögren, CD och Strateg på DIVISION. Vi vill skapa långsiktiga och värdeskapande koncept ihop med andra, investera och vinna tillsammans.
Kort bakgrund
Ryska Posten Event grundades 2009 och SPG Event 2007. Båda bolagen är i grunden sprungna ur andra verksamheters behov, SPG Event för att generera intäkter till Stureplansgruppens befintliga verksamheter och RPE på efterfrågan från Ryska Postens ordinarie kundbas. Bolagen har sedan dess utvecklats till att erbjuda ett fullserviceerbjudande inom event och kommunikation.
Det nya varumärket DIVISIONs erbjudande fyller syftet för både internkommunikation och varumärkesdriva uppdrag. Bolaget startar även en avdelning inom affärsutveckling och joint venture koncept. De två erbjudandena presenteras som ”For Brands” och ”Co-labs”.