Samarbetet ger resultat, visar en besökarundersökning gjord av Linnéuniversitetet. Besökarna är väldigt nöjda med Kalmar Stadsfest och evenemanget betyder stora intäkter för näringslivet.
Sammanlagt har 750 personer i olika åldrar fått besvara en enkät, mitt på dagen under Kalmar Stadsfests sista dag. Överlag är respondenterna väldigt positiva. En klar majoritet beskriver Kalmar Stadsfest som en ”bra” eller ”mycket bra” upplevelse och hela 75 procent beskriver sin övergripande känsla under evenemanget som ”glad”. Det är även 14 procent, som beskriver sig som ”lyckliga”. Mycket få beskriver sig som rädda, vilket vissa andra evenemang lider av.
Det är också många som svarar att de kan rekommendera Kalmar Stadsfest till vänner och bekanta och att de kan rekommendera andra att besöka Kalmar.
– Det tycker jag sticker ut. Ett bra evenemang behöver inte säga så mycket om staden. Men här ser vi en stolthet som är ovanlig. Det märks att stadsfesten betyder mycket för varumärket Kalmar. Ett problem däremot, är att många åker bil till evenemanget. 56 procent bilburna borde vara 30 procent. Det går att arbeta bättre med kollektivtrafiken, säger Hans Wessblad, universitetslektor vid Linnéuniversitetet, som är ansvarig för undersökningen, i ett pressmeddelande.
Exakt hur många personer som besöker Kalmar Stadsfest är omöjligt att få fram, men genom att titta på antalet bilar på stadens parkeringar, antalet bussresenärer och folkmassorna vid scenerna uppskattas antalet besök till cirka 120 000 under stadsfestens tre dagar.
– Eftersom vissa besöker evenemanget mer än en gång har vi räknat med ca 70 000 unika besökare. Baserat på den siffran blir den totala konsumtionen under Kalmar Stadsfest omkring 46 miljoner kronor, medräknat det som skulle konsumeras ändå, utan stadsfesten. Det är inte någon exakt vetenskap, men ger oss en uppskattning av hur konsumtionen ser ut, säger Hans Wessblad.
– För de näringsidkare som är aktiva finns stora möjligheter att tjäna pengar. Kalmar Stadsfest gör att det är många människor som rör sig i staden, sedan är det upp till var och en att locka dem till just deras verksamhet. De som anstränger sig är vinnare, säger Björn Mortensen, Kalmar City.
En fråga arrangörerna har jobbat mycket med genom åren – och extra mycket med inför årets stadsfest – är säkerheten. I år genomförde Destination Kalmar, Kalmar kommun och polisen en kampanj där de uppmanade besökarna att ta hand om varandra.
– Det blev en lugn stadsfest och i utvärderingen ser vi också att besökarna kände sig trygga. Det var väldigt få som kände sig osäkra under evenemanget, säger Pär Israelsson, Destination Kalmar, som är projektledare för Kalmar Stadsfest.
Kalmar Stadsfest 2017 hålls den 10–12 augusti.