Hur får jag pressen att intressera sig för min produkt eller tjänst? Vad ska jag tänka på när det handlar om ett pressarrangemang i min monter? Ska jag sköta allt arbete själv eller ta in en extern person?
Frågorna är många och det är lätt att bli hemmablind och missbedöma vad som är intressant för pressen. Extern hjälp ökar förstås chansen att hitta nya infallsvinklar som väcker intresse hos pressen. Men generellt sett kan man säga att ju mer nischad din produkt är och ju bättre du känner din marknad, desto större möjligheter har du att hantera pr-arbetet själv. Jobbar du däremot med breda konsumentprodukter så får du mycket gratis om du anlitar en byrå där du även får en ingång till deras nätverk av journalister. Bara det är värt mycket.
Sätt mål
Oavsett vilken väg du väljer så är det viktigt att sätta upp mål för pressaktiviteten. Ett mål kan vara att 20 journalister ska tacka ja till inbjudan och komma. Ett annat kan vara att din produkt ska bli omnämnd i 15 artiklar eller att 20 bloggare ska ha skrivit om den.
Hitta nyheten
För att locka pressen måste du ha en nyhet eller en person som de ska få träffa. Släpp inte alla nyheter innan, utan använd istället mässan till att bjuda in pressen på en nyhet och att möta viktiga journalister och influencers på plats.
Bjud in pressen
Sätt ihop en lista med journalister och influencers som du vill nå. Skicka ut välskrivna inbjudningar till de som bevakar området senast en månad före mässan – vill du sticka ut ska du posta en tryckt snygg inbjudan. Kontakta mässarrangören, använd deras kunskap och kanaler samt se till att du kommer med i mässans pressprogram som skickas ut till all ackrediterad press.
Bearbeta innan mässan
Följ upp med ett mejl och bekräfta att journalisten är välkommen. Förtydliga med text och gärna en karta var din monter är placerad på mässan. Ett knep som kan fungera är att ha en känd person som talar för din produkt. Kändisar kan skapa ett intresse hos journalister, men det kan också vara personer som är kunniga inom sitt skrå. Se även till att du har pressbilder på företagets anställda och produkter.
På plats i montern
Öppningsdagen är här och inbjudna journalister och influencers är på plats. Hälsa på alla som kommer och bocka av dem så att du vet vilka som är där. Börja med ett gemensamt välkomnade, introducera gäster och beskriv produkterna. Se till att det finns tid för alla att göra individuella intervjuer. Bjud gärna på något enkelt att äta och dricka. Kom ihåg att ha högupplösta bilder på produkter och gäster som pressen kan få.
Följ upp presskontakterna
Du har nu fått möjligheten att möta personer som du kanske i vanliga fall bara mejlat eller pratat i telefon med. Mässan är ett unikt tillfälle att möta folk så använd pressaktiviteten i din monter till att knyta kontakter med intresserade journalister. Efter mässans slut sammanställer du dina kontakter och hör av dig till dem.
Lycka till!
Av: Catarina Oscarsson, Stockholmsmässan.
Läs tidigare inlägg från Catarina här.