Som utställare på en mässa är det lätt att prioritera frågor som: Hur ska montern se ut? och Vilka produkter och tjänster ska visas upp? Det viktiga arbetet med press och sociala medier hamnar ofta längst ned på en att-göra-lista. Det är lätt att känna sig osäker på vad man ska göra. Men det finns bara en sak som är rätt – gör något, var närvarande och våga! Se ditt deltagande på mässan som en möjlighet till att få publicitet och nå ut.
Här kommer 6 tips på hur du kan skapa ett bättre PR-arbete:
1. Tveka inte – sätt igång
Planering är A och O för ett framgångsrikt PR-arbete. När du bestämt dig för att ställa ut på en mässa, skriv ner varför, vilka nyheter du vill berätta om och vad som ska säljas. Fundera på vilka bilder och rörligt material som du vill kommunicera, glöm heller inte att sätta upp en rimlig tidsplan.
2. Samla text och bildmaterial
Nästa steg är att ta fram material. Ta hjälp eller skriv dina texter själv. Texterna ska handla om dina produktnyheter eller trender inom ditt branschområde. Ta fram bilder och gärna rörligt material. Utifrån materialet skapar du olika texter för dina målgrupper. Det gäller allt från pressreleaser med sakligt innehåll och nyheter, till korta inspirerande texter med bilder för sociala medier.
3. Boosta i alla kanaler
Var extra aktiv i dina sociala kanaler som Instagram, Facebook, Youtube och kontakta viktiga bloggare. Börja i god tid med att skapa nyfikenhet genom att posta inlägg, bilder och rörligt material. Bevaka kommentarsfältet frekvent för att fånga upp reaktioner och frågor. Var aktiv inför och under mässan i alla dina kanaler. Visa vad som händer, lyft fram produkter och dokumentera event. Skicka ut material till pressen, glöm inte att kontakta såväl lokal som nationell och branschpress.
4. På plats: Locka och bjud in press och influencers till din monter
Skapa en spännande aktivitet i din monter som du bjuder in viktig press och influencers till. Säkerställ att du har en ny produkt eller en viktig person, som exempelvis en formgivare eller trädgårdsexpert på plats. På öppningsdagen inleds mässan ofta med en pressfrukost vilket betyder att det är mycket media på plats. Därför är det ett bra tillfälle att ha en aktivitet under den dagen.
5. Använd mässans presstjänst och Presscenter
Till Presscenter kommer alla journalister och viktiga mediepersoner. Som utställare har du alla möjligheter att nå dem. Det gör du genom att lägga pressmaterial och informera om pressaktiviteter i Presscenter. Om du har varuprover och goodiebags, använd dem i din monter för att locka dit pressen. Då har du ett ypperligt tillfälle att etablera kontakt med journalisten/bloggaren.
6. Följ upp dina kontakter
Använd pressaktiviteten i din monter till att knyta kontakter med intresserade journalister. Efter mässans slut sammanställer du dina kontakter och hör av dig till dem. Fortsätt synas i sociala medier även efter mässans slut. Sammanställ resultatet av dina aktiveringar i press och sociala medier. Det finns flera gratistjänster som du kan använda där du sätter upp en enkel form av omvärldsbevakning baserad på sökord och ett antal kriterier. Uppföljning och att mäta resultatet av din insats och medverkan ger dig ett bra underlag för dig och ditt företags nästa steg.