Här berättar Lisa Montgomery, general manager Sweden på DMC Sweden om hur det arbetar med hållbarhet och om det är något som uppskattas av internationella kunder.
Jobbar ständigt med hållbarhet
– Vi på DMC Sweden jobbar ständigt med hållbarhet och tar ansvar för våra handlingar både internt och på det sättet vi genomför våra projekt, berättar Lisa Montgomey och fortsätter:
– Vi arbetar med leverantörer som har fokus på hållbarhet och i vår dagliga verksamhet tar vi naturligtvis vårt ansvar genom att återvinna, återanvända och köpa så mycket lokala produkter som möjligt.
”Finns hållbara alternativ ser vi till att välja det”
Lisa berättar att när de skapar ett program för en kund strävar de alltid efter att välja hållbara alternativ.
– När det finns hållbara alternativ ser vi till att välja det. Vandringsturer eller cykelturer istället för bussturer, tågtransfer från flygplatsen till stadens centrum istället för en buss, miljöcertifierade hotell, restauranger som har en strategi mot matavfall och så vidare.
DMC Sverige arbetar enbart mot utländska kunder.
Blir tillfrågade om ”gröna program”
Hur viktigt är hållbarhet för era internationella kunder?
– Hållbarhet är ett av de viktigaste ämnena på dagordningen för alla möten runt om i världen idag. Sverige tillhör de ledande länderna inom hållbarhet och miljöansvar, säger Lisa och fortsätter:
– Våra kunder vet detta och vi blir allt oftare tillfrågade om att implementera ”gröna program” – vilket vi såklart uppmuntrar och har ett brett utbud av så alla kunder kan finna alternativ som passar dem.
”Vill ge tillbaka något till lokalsamhället”
Vad har internationella kunder för hållbarhetskrav?
– Fler och fler kunder vill ha hållbara lösningar för alla delar av sitt program: Gröna transportmedel, hållbara aktiviteter som inte lämnar någon, eller mycket liten, påverkan på den lokala miljön, miljövänliga hotell och restauranger, måltider som lagas med lokala ingredienser, lokalt gjorda giveaways tillverkade av återvunnet material, säger Lisa och fortsätter:
– En annan trend som vi har märkt är att våra kunder vill ge tillbaka något till lokalsamhället. Efterfrågan på CSR-aktiviteter har ständigt ökat under de senaste åren.
Roadshows med andra aktörer i branschen
Hur gör du för att locka internationella kunder till Sverige?
– Vi deltar på de stora M & E mässorna som tex IMEX, IBTM, M & I Forum och varje år gör vi även ett par famtrips för internationella agenter och slutkunder. Vi åker på roadshows med andra aktörer inom branschen och besöker såklart våra kontraktskunder ett par gånger om året.
Berlin och Köpenhamn
Märker du något land i Europa som du ofta tävlar emot?
– Oftast tävlar vi mot länder från södra Europa, som kan offerera varmare destinationer med en betydligt lägre prisnivå. Tävlar vi mot en destination i närheten så är det oftast Berlin eller Köpenhamn.
Marie Lundqvist, MICE Manager på Elite Hotels of Sweden, berättar om deras hållbarhetsarbete och vilka länder i Europa som de ofta tävlar emot.
Upplevelse och bekvämlighet
Hur arbetar ni med hållbarhet?
– Elite Hotels of Sweden har ett stort intresse för miljöfrågor och arbetar för att främja en hållbar utveckling i samhället. Vi miljöcertifierar alla våra Elite-hotell med Green Key. Vilket i sin tur hjälper våra gäster att ta hand om miljön utan att behöva kompromissa med sin upplevelse eller bekvämlighet hos oss.
Med hållbar utveckling menar Marie Lundqvist att nu levande och kommande generationer tillförsäkras en god och hälsosam miljö.
Prioriterar leverantörer som är miljöcertifierade
– Vi arbetar löpande med frågor som rör energi, vatten, resursförbrukning, kemikalie- och avfallshantering för att minska vår miljöbelastning. Vi prioriterar alltid leverantörer som är miljöcertifierade.
Alla deras enheter erbjuder vegetariska och veganska alternativ, med en strävan om att hela tiden bli ännu grönare och ännu bättre.
Säsongsanpassade menyer
– Våra julbord och konferensfikor har ett brett och mycket uppskattat utbud av vegetariska och veganska anrättningar. Våra menyer är säsongsanpassade i syfte att hitta klimatoptimerade ingredienser i större utsträckning, för att minska köttkonsumtionen.
Flera av desar hotell arbetar med hållbarhetsfrågor på lokal nivå, och vi brinner starkt för social hållbarhet.
Social hållbarhet
– På Elite Grand Hotel i Gävle skänker man exempelvis överskjutande schampo och balsam till hemlösa. Hotellen skänker inredning, samt prylar och kläder som glömts kvar på hotellen till välgörande ändamål, säger Marie och fortsätter:
– Elite Park Avenue Hotel i Göteborg tillsammans med många andra hotell stöttar Ung Cancer. Elite Hotel Marina Tower har ett nära samarbete med Unizon och stöttar utsatta kvinnor i samhället .
Kunden förväntar sig hållbarhet
Hur viktigt är det för era Svenska kunder?
– Mycket viktigt. Idag förväntar sig kunden att vi arbetar aktivt och seriöst med hållbarhetsfrågor. Det är oftast den första frågan som dyker upp i samband med offerten, säger Marie och fortsätter:
– Liksom önskemål om gröna måltider och hel-veganska menyer. Vi är väldigt populära hos klimatkämpar, då nästan alla våra anläggningar ligger nära ortens tågstation, idag är det trendigt att ta tåget.
Sverige ligger i framkant
Hur viktigt är hållbarhet för era internationella kunder?
– Det är självklart viktigt även hos internationella gäster, även om vi märker att svenska företag ligger i framkant och har gjort det sedan länge. Men de internationella företagen har på senare tid visat ett lite större intresse för dessa frågor och vi får numera ofta frågan om vi är miljöcertifierade.
Närproducerad mat
Vad har internationella kunder för hållbarhetskrav?
– Mycket liknande de svenska, även om det är i mindre omfattning. De vill ofta veta om maten är närproducerad och om vi har ett miljöcerifikat, berättar Marie.
Vad är största utmaningen med att locka internationella kongresser till Sverige?
– Priset och tillgängligheten. Vi har alldeles för få direktflyg. Sedan har vi ju en lång och mörk vinter, med få soltimmar.
För att locka internationella kunder till Sverige berättar Marie, att de närvarar på internationella mässor i Europa. Till exempel IBTM och IMEX, samt deltar i utvalda internationella Worskhops.
Relationer och återkommande möten
– I Stockholm har vi stärkt säljteamet med en regional försäljningschef för MICE. Tillsammans jobbar vi för att få hit fler internationella kunder både till Stockholm och till resten av landet, säger Marie och fortsätter:
– Vi försöker även åka ut i Europa och träffa kunderna direkt, vilket vi har märkt ger stor effekt. Relationer och återkommande möten är viktigt, säger Marie och avslutar:
– Sverige har väldigt gott rykte när det kommer till miljön och många väljer Sverige just på grund av vårt fina hållbarhetsarbete. De har stort förtroende för oss då vi ligger långt före andra länder när det kommer till engagemang och seriositet.
Island är en stor konkurrent
Märker du något land i Europa som du ofta tävlar emot?
Prag och Barcelona är populära städer, liksom Lissabon och Island som har blivit en stor konkurrent till Sverige med sin oslagbara natur.