Hallå där… Anna Morén, projektledare på Jippo Event.
Vilka är de viktigaste egenskaperna ni söker hos en ny medarbetare?
– När Jippo Eventbyrå söker nya medarbetare är de viktigaste egenskaperna att personen är självgående, service minded och har en förmåga att lyfta blicken och se helheten kring ett arrangemang. Vi tycker också det är mycket viktigt att hitta personer som vill och kan jobba både strategiskt såväl som operativt – det vill säga allt från att vara med och lägga upp planeringen för ett event till att exempelvis plocka upp skräp från golvet under själva genomförandet, säger Anna Morén.
Vilka är den viktigaste delarna i rekryteringsarbetet?
– Det viktigaste i alla rekryteringar är att ha en tydlig beskrivning av vad tjänsten faktiskt innebär och vilken sorts person som söks, och att tänka på att bygga ett team som kompletterar varandra. Det är en stor fördel att ta hjälp av professionella rekryterare – de är nämligen experter på att hitta personer som kompletterar och bidrar med något nytt till det befintliga teamet, berättar Anna Morén.
Upplever du att det är svårt eller lätt att finna nya medarbetare?
– Det finns många som vill jobba med event – men det gäller, precis som inom många andra områden, att hitta den person som passar bäst för tjänsten. Och det kräver helt enkelt en del research och förberedelser för oss som arbetsgivare. Ju ärligare och tydligare vi är – desto lättare är det för den ”rätta” medarbetaren att hitta oss, avslutar Anna Morén.
Hallå där… Johan Berglund, grundare och ägare av Swedish Event.
Vilka är de viktigaste egenskaperna ni söker hos en ny medarbetare?
– Förmågan att strukturera sitt arbete är avgörande för oss. Vi hanterar dagligen mängder av förfrågningar och det är ständigt många bollar i luften. Hög stresströskel och att man är service minded är andra viktiga egenskaper, säger Johan Berglund.
Vilka är den viktigaste delarna i rekryteringsarbetet?
– Det personliga mötet där vi får en känsla för hur personen kommer att fungera i gruppen, skulle jag vilja påstå är den viktigaste delen i rekryteringen. I teamet måste medarbetarna lyfta varandra istället för att stjäla energi från varandra, berättar Johan Berglund.
Upplever du att det är svårt eller lätt att finna nya medarbetare?
– Det finnas alltid folk som vill jobba, men utmaningen är att hitta rätt person som vill och kan utvecklas med oss, och samtidigt föra företaget framåt, säger Johan Berglund.
Hallå där… Conny Lingmerth, vd för Hansen.
Vilka är de viktigaste egenskaperna ni söker hos en ny medarbetare?
– Självklart kan detta variera något beroende på vilken typ av kompetens eller roll vi söker. Det som dock är avgörande för oss är förmågan att verka, och bidra, i ett team med kollegor, samarbetspartners och kunder. Här blir referenser viktiga och vid dessa uppföljningar är vi mycket noggranna och vi upplever att referenten förstår varför och därmed ger oss en korrekt återkoppling, säger Conny Lingmerth.
Vilka är den viktigaste delarna i rekryteringsarbetet?
– Förberedelsen inför rekryteringen och byggandet av just den processen, och tålamodet att följa densamma. När vi tar in externt rekryteringshjälp blir beskrivningen av personen och dennes egenskaper mycket viktiga och vi lägger nästan mer tid på detta än att beskriva rollen. Ett bra rekryteringsföretag förstår det och lägger också sig vinn om att förstå våra kärnvärden och företagskultur, inte minst genom att träffa flera medarbetare inom Hansen, menar Conny Lingmerth.
Upplever du att det är svårt eller lätt att finna nya medarbetare?
– Både ja och nej. Vi har ju insett att vi till delar måste finna en egen självförsörjning där vi bland annat arbetar nära några eventutbildningar. Vi har idag flera medarbetare som efter genomförd praktik fått stanna kvar och där vi satt en flerårig utvecklingsplan. Det tar lite längre tid, men utkomsten blir grymt bra, berättar Conny Lingmerth.
Tips: Kolla in filmen nedan fler byråledare pratar rekrytering.
Film: Fyra byråledare om eventtrenderna för 2018
Möt Sofi Franzén, Stefan Åsbrink, Olle Nyström och Henrik Liedbergius i ett spännande samtal om eventtrender, strategier för att mäta effekten av event och om hur de hittar rätt personal.