Du vann priset Årets användare på Trippusgalan. Varför tror du att du vann?
– Jag jobbar väldigt allsidigt i Trippus bokningssystem och har jobbat dagligen med det i många år från olika vinklar. När man jobbar med ett system mycket, så dyker det alltid upp saker som behöver förbättras, och på det sättet har jag nog varit en hjälp till att utveckla Trippus system, säger Maria Wedberg, kongresschef på Grand Travel Group Sweden.
Kan du berätta om ditt jobb på Grand Travel?
– Jag jobbar på kongressidan med konferenser och kongresser. Men bygger också webbsidor och anmälningslänkar till olika idrottsförbunds möten och event. Jobbet varierar och för två år sedan höll jag exempelvis i hotellbokningen för hela Håkan Hellströms turné.
Hur länge har du jobbat inom mötes- och eventbranschen?
– Jag har jobbat inom branschen i nästan 20 år. Jag började med konferensbokning på Scandic och har sedan jobbat med kurser och konferenser på branschorganisationen Svenskt Vatten. 2016 började jag arbeta på Grand Travels kongressavdelning.
Vad har förändrats i eventbranschen på 20 år skulle du säga?
– Framför allt tekniken – allt har digitaliserats. Det har förenklat mycket och gjort att fler saker kan ske med snabba puckar. Förut behövde man ha en viss framförhållning – när allt skulle tryckas upp exempelvis inför ett event. Men det ställer också krav på oss som jobbar som organisatörer – man behöver vara uppdaterad i de system man jobbar i och hänga med på vad som utvecklas i branschen.
Vad är dina största utmaningar på jobbet?
– Det är en utmaning att vid varje nytt projekt se kundens behov och kunna erbjuda den struktur och upplägg som passar bäst just för det eventet. Det finns många verktyg i bokningssystemet och parametrar att ta hänsyn till. Utmaningen är också att ta till sig de nya verktygen och inte vara rädd att testa.
Var finner du inspiration till ditt jobb?
– Vi har användarträffar inom Trippus, där man kan få tips av branschkollegor.Jag försöker hinna med att gå på mässor och möten med andra arrangörer. Även delta på inspirationsseminarier och nätverka – inte bara inom eventbranschen.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det är att jag har så många roliga och trevliga kollegor. Dessutom får jag träffa många intressanta människor genom alla projekt. Att genomföra lyckade konferenser och kongresser från ax till limpa ärotroligt tillfredställande. Jobbet är också omväxlande – ena dagen har jag kontakt med styrkelyftare som vill ha hjälp med event i Helsingborg och nästa dag är det medicinsk kongress som är på tapeten.
Kan du berätta något vi inte visste om dig?
– Jag är utbildad florist, har drivit en blomsterbutik och konserverat en hundratal brudbuketter.