Uppdraget syftar till att stärka Unga innovatörers samarbeten med näringslivet och utveckla långsiktiga partnerskap. Unga innovatörers mål är att stärka ungdomars kreativitet och förmågan att samarbeta och lösa komplexa problem. Att stärka sitt innovationstänkande, bli bättre rustade för arbetslivet och kunna bidra till framtidens innovationer.
– För att lyckas i strävan att förse ungdomar med de förmågor som näringslivet efterfrågar är det av stor vikt att vi kan få till samarbeten mellan företag, Unga innovatörer och dagens ungdomar. Dessutom vet vi att de unga har mycket att bidra med till företagen. Unga är friare i sitt tankesätt och inte låsta i traditionella synsätt. En av anledningarna till att vi valde just BANG som byrå är att de har precis som oss på Unga innovatörer sätter samarbete, problemlösning och kreativitet i fokus, avslutar Mikael Ritsfalk, Partner & sponsoransvarig på Unga innovatörer.
– Vi delar synsätt med Unga Innovatörer att man för att kunna arbeta i team måste ta allas kompetenser tillvara. Det är en förutsättning för att kunna använda innovativa sätt att lösa problem och för att kunna tänka fritt och bryta kända mönster. Allt detta hjälper företagen med att rekrytera framtida medarbetare som är rustade för morgondagens arbets- och samhällsliv. Att Sverige blir ett land där alla ses som potentiella innovatörer är nog det jag gillar mest hos Unga innovatörers målsättningar, säger Patrick Walldén, grundare och kundansvarig hos BANG Agency (Brand Arena Nordic Group).