2015 gjorde UKK ett stabilt ekonomiskt resultat. För 2016 förbättras och förstärks ekonomin ytterligare, när de visar en ökad omsättning på 13 procent.
– Samtidigt som vi har utvecklat verksamheten och expanderat har vi stärkt ekonomin. Kort sagt mer UKK för pengarna. Det som glädjer mig mest med den ökade publiksiffrorna är att vi lyckats locka fler och nya målgrupper till vårt fantastiska hus. Vi vill vara ett hus för alla och dit är vi på väg. Med stora steg, säger Lena Åberg Frisk, vd och konstnärlig ledare på UKK i ett pressmeddelande.
Mot föregående år förbättrades det ekonomiska resultatet med 20 procent och antalet besökare ökade med 55 000 personer jämfört med året innan, till totalt 533 494 för 2016.
Under 2016 gjorde UKK 273 kulturevenemang, av dessa evenemang riktades 23 procent till målgruppen barn och unga. Andelen evenemang med fri entré var 17 procent.
Även på konferens- och kongressidan var 2016 ett riktigt bra år. Antalet internationella möten ökade med 112 procent, vilket är mer än en fördubbling mot föregående år. Antalet stora möten med mer än 500 deltagare ökade med 43 procent.
– Vi är glada att vi har lyckats öka just internationella- och stora möten eftersom det är så tydligt uttryckt i våra ägardirektiv att vi ska bidra till att stärka besöksnäringen i Uppsala. Vår ambition är att utnyttja husets fulla potential. Under 2016 närmade vi oss detta genom att etablera en helt ny scen, göra mer för barn och unga, utveckla lördagssatsningen Market, visa mer konst och överhuvudtaget bredda utbudet. Samtidigt fortsätter vi värna om kvalitet och angelägenhet. Vi ska inte bara växa för växandets skull, säger Lena Åberg Frisk.