Sofi Franzen, vd på Eventyr.
Vad har du pluggat tidigare?
– Jag startade företag som 23-åring. Min största skola har varit just företagandet och att lära mig by doing. Parallellt med mitt arbete har jag läst en master i NLP samt till certifierad mental tränare.
Tror du att utbildningen/ utbildningarna lett dig dit du är i dag?
– Dessa utbildningar har gett mig verktyg för att bli en bättre ledare och att kommunicera på ett bättre sätt. Utbildningarna har lett mig till platsen jag är på i dag, på många sätt, säger Sofi Franzén.
Stefan Paymer, vd och parter på Stureplansgruppen Event.
Vad har du pluggat tidigare?
– Jag har studerat högskoleutbildningar i form av: två terminer engelska, en termin pedagogik och 3,5 år ekonomi.
Tror du att utbildningen/ utbildningarna lett dig dit du är i dag?
– Nja, ekonomin är väl den del som givit mest av dessa utbildningar. Främst skulle jag säga kunskaperna jag fått inom bolagsekonomi. Sedan är det även helt andra delar som tagit mig dit där jag är i dag, säger Stefan Paymer.
Mikaela Odin, vd på Perfect Event.
Vad har du pluggat tidigare?
– Jag har inte pluggat vidare efter gymnasiet, utan gick från butikschef inom detaljhandeln vidare till säljare inom eventbranschen.
Tror du att utbildningen/ utbildningarna lett dig dit du är i dag?
– Nej. Hårt arbete har lett mig till där jag är i dag, säger Mikaela Odin.
Stefan Åsbrink, huvudägare, vd och projektledare på Brinc Relations.
Vad har du pluggat tidigare?
– Eftersom jag var elitidrottare vid tidpunkten för studier, så var inte studier så intressant för mig. Jag ville spela bandy och bli så bra så möjligt. Men jag blev klokare med årenochgick sedan Idrotts- och Föreningskonsult-linjen på Bosön Idrottsfolkhögskola under tre år.
Tror du att utbildningen/ utbildningarna lett dig dit du är i dag?
– Om jag ser idrottandet och utbildningen tillsammans så har det varit oerhört värdefullt för mig – och tagit mig och Brinc Relations dit vi är i dag. Det finns mycket man kan koppla till idrott i företagandet – ledarskap, laganda, att skapa stolthet, erfarenhet av hur viktigt det är med bra relationer och en bild av vart vi ska för att prestera på topp, säger Stefan Åsbrink.
Anna Morén, projektledare på Jippo Eventbyrå.
Vad har du pluggat tidigare?
– Jag har en magisterexamen från Umeå universitet med Medie- och kommunikationsvetenskap som huvudämne.
Tror du att utbildningen/ utbildningarna lett dig dit du är i dag?
– Jag hamnade på tjänsten som projektledare för Jippo Eventbyrå efter ett vikariat som marknadskoordinator på VK Media, koncernen som Jippo Eventbyrå hör till. Jag är inte utbildad med fokus på event, men jag tror däremot att jag kan ge ett stort mervärde till våra kunder genom mina kunskaper inom och erfarenhet av kommunikation och marknadsföring, säger Anna Morén.
Conny Lingmerth, vd på Hansen.
Vad har du pluggat tidigare?
– Jag är ju en långvägare inom resebranschen, där jag arbetat inom såväl privat- som affärsresebyråer, Lingmerths, HRG och Scanropa. De senaste tjugo åren har jag varit hos Hansen som Commercial & Sales Director och nu som vd. Min utbildning ”begränsar” sig till gymnasiet så jag har helt enkelt gått den långa vägen, berättar Conny Lingmerth.
Lisa Lönner Pulkkinen, vd på White and White Event.
Vad har du pluggat tidigare?
– Jag är civilekonom i finansiell ekonomi från Handelshögskolan i Stockholm och jag har gått en naturvetenskaplig linje i gymnasiet – så jag är en rätt ovanlig fågel i branschen.
Tror du att utbildningen/ utbildningarna lett dig dit du är i dag?
–Absolut. Jag har arbetat med lönsamhet i projekt och kopplat detta till varumärke i alla positioner jag har haft. Eftersom jag kommer från PR-branschen från början har jag arbetat mycket med betalningsförmåga och hur man säljer in sig på en högre strategisk nivå för att få betalt för vår tid. Och att inte ge ut idéer utan sälja detta för en peng. Kreativitet måste kosta. Dessutom måste den vara tydlig med briefen och att man gör upp en strategi.
– På PS Communication var detta min roll i koncernen. Jag arbetade med att utbilda i strategi och lönsamhet. Det är viktigt att se vilka tjänster man säljer – och för kunden visa vad man erbjuder för att kunna få lönsamma projekt.
– Det gäller att få upp det positiva engagemanget för att mäta lönsamhet i organisationen, eftersom många projektledare i vår bransch inte har ekonomisk utbildning. Det behövs en utbildande approach där. Genom att mäta sin tid, lära sig att inte överleverera utan förhandla i varje steg, och lära sig effektivitet med tid och dela upp projekten i vad man säljer så kan varje projektledare lära sig att ta betalt, säger Lisa Lönner Pulkkinen.
Daniel Lindroth, vd och projektledare på Subito.
Vad har du pluggat tidigare?
– Jag har inte några utbildningar att skryta med. Efter gymnasiet så gick jag en rad försäljnings-, ledarskaps- och marknadsutbildningar, men ingen yrkes- eller universitetsutbildning.
Tror du att utbildningen/ utbildningarna lett dig dit du är i dag?
– Jag tror att allt man gör leder en dit man är i dag. Jag har en bakgrund inom försäljning och sedan hamnade jag på radio där jag skrev sketcher och gjorde röstimitationer. Subito startade vi för snart 14 år sedan och nu upplever jag att jag har det perfekta jobbet som innehåller dels säljet och en enormt stor kreativ del i skapandet av unika event, avslutar Daniel Lindroth.