Minnesota, som är en del av Moment Group och arbetar med kunder som Atea, Ahlsell, HP, SEB, Region Stockholm, SVT och Visit Sweden, tar nu nästa steg i sin utveckling. Med två nya nyckelrekryteringar vill byrån tydligare knyta ihop strategisk rådgivning, digitala lösningar och produktion inom event, sponsring, film och kommunikation.
Erfaren evenemangsprofil tar strategisk ledarroll
Ebba Burenius går in i rollen som business director med över 20 års erfarenhet från byråvärlden. De senaste tolv åren har hon haft fokus på affärsutveckling av digitala lösningar, men hennes bakgrund rymmer också globala kommunikationsuppdrag och genomförandet av några av Nordens största evenemang och sponsringsaktiveringar.
Som business director får hon ett tydligt mandat att både vässa erbjudandet och säkerställa affärsnyttan i Minnesotas uppdrag. Det handlar om att utveckla befintliga partnerskap, driva strategiska affärer och se till att kunderna får större effekt på sina investeringar i samarbetet med byrån.
– Att säkerställa att Minnesota har ett relevant erbjudande och att vi framför allt skapar högt värde till våra kunder och deras respektive målgrupp är en av mina stora drivkrafter. Vi ska med analys- och insiktsarbete som grund våga utmana gamla sanningar. Jag hoppas att min erfarenhet från digital produkt- och tjänsteutveckling kan ge nya perspektiv som kommer vara värdefullt såväl internt som externt hos våra kunder och partners, säger Ebba Burenius.
För en bransch där gränsen mellan live, digitalt och hybrid blivit vardag är kombinationen av strategisk höjd och digital kompetens en tydlig konkurrensfaktor. Här blir Ebbas bakgrund central när Minnesota vill ta större plats som strategisk partner – inte bara som genomförandebyrå.
Fokus på tillväxt och rörlig produktion
Den andra rekryteringen, Anders Neck, går in som business developer. Han är en av grundarna till contentbyrån Glory Days, där han under elva år ansvarade för försäljning och tillväxt. På Minnesota får han en liknande uppgift: att driva byråns tillväxt, med särskilt fokus på rörlig produktion.
Med erfarenhet av att arbeta med varumärken som Nike, Peak Performance och AJ Produkter tar han med sig både kommersiell skärpa och ett starkt intresse för film och rörligt innehåll – ett område som blivit allt viktigare i såväl event- som möteskommunikation.
– Det känns superkul att få komma tillbaka till byråvärlden igen! Efter tiden på Glory Days har jag haft uppdrag inom strategi- och varumärkesarbete och ser nu verkligen fram emot att bli en i gänget på Minnesota och bidra till fortsatt tillväxt, säger Anders Neck.
För event- och mötesköpare innebär satsningen att Minnesota tydligare positionerar sig som en partner som kan hålla ihop hela kedjan – från strategi och affärsmål till koncept, produktion och aktivering, både live och i digitala kanaler.
Anders och Ebba




