Niklas Viking Bergendal har startat och ägt VIP, Viking produktion, sedan starten på 1990-talet. Under dessa år har han levererat dekor och scenografilösningar till eventbranschen.
Bolaget har jobbat med allt från Eurovision, MTV, Melodifestivalen, kungliga arrangemang, event i globen och andra arenor i både Norden och utanför Europa.
Uthyrningsdelen säljs
Under 2018 startade man upp en uthyrningsverksamhet inom Niklas Viking Produktion, under namnet Viking produktion. Där erbjöds utomstående dekoratörer, företag och även privatpersoner möjligheten att ta del av verksamhetens stora lager.
Bolaget finns sedan hösten 2018 i Jordbro, Stockholm. Utöver lagret finns även ett showroom. Bolagets samtliga verksamheter hade 2018 en omsättning på 8,8 miljoner kronor.
Amazing event går in
Nu säljer Niklas Viking Produktion sin uthyrningsavdelning med ett rekvisitalager på 1 200 kvadratmeter till företaget Amazing Event. Niklas Viking Bergendal kommer jobba kvar i företaget under de två kommande åren, och samtidigt utveckla sin verksamhet inom eventdesign och företagsinredning.
– Amazing Event köper vikinguthyrningen för att kunna utveckla sin egen uthyrningsverksamhet med spel, hoppborgar, tält, el-aggregat, möbler, ljud och ljus. Vi ser att stora synergier finns, då Vikings dekor är ett komplement som passar Amazing Events utvecklig, säger Niklas Viking Bergendal.
Amazing Event köper hela uthyrningsverksamheten och tillför via sin tidigare verksamhet ett stort antal nya artiklar och produkter. De kommer nu bli en mycket större aktör av uthyrningsprodukter till event.
Nystartat bolag
Amazing Event startade 2017 och drivs av Mats Ekeling och Sandra Ekeling. Företaget omsatte 2018 1,3 miljoner kronor och har sedan tidigare ett lager fyllt av bland annat elverk, stolar, tält, catering, transporter och funfood.
– Jag och Niklas började samarbeta när jag startade bolaget 2017. Jag har hört av mig till honom varje gång jag behövt dekor till fester. Sedan hörde Niklas av sig och frågade om jag och min fru var intresserade av att utöka vår verksamhet. Och vi kände att vi behövde någonting mer spännande att göra och hans verksamhet behövde hjälp med uthyrningen, så detta föll sig naturligt för oss, säger Mats Ekeling och fortsätter:
– Niklas kommer vara vår största kund, vi hyr ut till honom med en god rabatt. Men vi ska även söka efter egna kunder och expandera bolaget. Nu slår vi ihop ett företag som spretar litegrann med nöjesartiklar och ett stort dekorbolag, så vi behöver strypa verksamheten, men också tänka på att expandera, menar Mats Ekeling.
Vad fick ni betala för uthyrningsdelen?
– Det är inte officiellt, men utan att säga några belopp, kan jag berätta att vi dragit vinstlotten i det här. Niklas kommer samtidigt kunna expandera sitt varumärke genom att vi blir fler som går in och gör det här. Vi kommer inte överleva på att stå och vänta på att hans kunder kommer in och sedan ge honom hans egna prylar tillbaka mot en viss rabatt – det kommer aldrig hålla. Utan vi har även våra befintliga kunder och kommer söka fler. Vi är övertunga på event på sommaren men inte på vintern, berättar Mats Ekeling.
Hur ser er vision ut för framtiden?
– Visionen just nu är att vi börjar få in spontana privatkunder och småföretag. Vi tror att vi genom affären har lyckats kompletterat vårt sortiment rätt bra, så att vi kan erbjuda rätt grejer utan att kliva de stora nischade konkurrenterna på tårna. Tar vi exempelvis på oss en bamsefest kommer vi hyra in tält till den, berättar Mats Ekeling och fortsätter:
– Genom åren har jag lärt mig att man får vara lite smart – man inte ska ta på sig för mycket. Då finns det risk att man gör bort sig. Man ska inte ha fingrarna i för många syltburkar samtidigt. Så vi ska nischa oss. Sedan ska vi utöka personalstyrkan med en person.