– Det har varit ett utmanande år för hela vår bransch och att kunna stå här med alla medarbetare kvar, fler på väg in och bra tryck i orderböckerna är mer än vad vi kunde både önska och drömma om för ett år sedan. Det visar på att det hårda slit hela byrån lagt ner verkligen lönat sig, säger Niclas.
Eventyr vann pris som Årets event & brand experience 25+ Mkr. Byråerna bedöms utifrån 14 kriterier, som tillsammans bildar ett NKI-index, (Nöjd Kund Index). Eventyr placerade sig på första plats i tio av kriterierna och på andra plats i resterande fyra. Sofi Franzén, CEO/Founder på Eventyr, säger att de arbetar på flera sätt för att skapa nöjda kunder, men något som alltid är centralt är att involvera kunderna i den kreativa processen och ha en öppen dialog med kunden.
– Vi har täta avstämningar med kunden för att fånga upp förändringar och åtgärda om något inte står rätt till. I kommentarerna i Årets byrå undersökningen kan man se att flera kunder skriver att de känner att vi har varit ett starkt team tillsammans med dem, att vi är ett lag. Det tycker jag är ett väldigt fint betyg, säger Sofi.
Enligt Sofi har utmaningarna under året inte handlat bara om att ställa om och jobba i en värld av stor osäkerhet, utan även att fortsätta bibehålla ett starkt team. De har jobbat hemifrån och har varit kreativa på distans istället.
– Många hos oss säger att Eventyr inte bara är ett jobb utan en livsstil. Vi gillar verkligen att hänga med varandra både på och utanför jobbet, men i dessa tider har det ibland känts som ”ett jobb”. Vi har med tiden hittat många bra lösningar där vi varje vecka har gemensamma träningar, ”walk and talks”, Eventyr Academy och byråmöten men jag skulle ljuga om jag inte sa att jag längtar efter att få krama gänget på riktigt, säger Sofi.
Vinsten kommer de att fira längre fram, även om de jublande tittade på den digitala prisutdelningen. I veckan blir det digitalt firande för byrån och i vår blir det en coronasäker utomhusaktivitet för att fira vinsten. Att mötas mellan det fysiska och det digitala något Niclas menar är här för att stanna, även om han menar att det inte är något nytt.
– Hybridmötena är här för att stanna. Jag tror även audio-events kommer stort. Vi är vana vid att ha lurar i öronen så jag ser företagsanpassade podcasts eller varför inte bygga rum på Club House, kommer vara en stor trend 2021.
Niclas menar att det är viktigare än någonsin att som byrå skapa kommunikationskoncept som inte bara är en upplevelse, utan även har en stark koppling till affärsnyttan.
– Det räcker inte längre med en snygg upplevelse. Kunder kräver hållbara och mätbara event, det kommer vara viktigare än någonsin att kunna motivera affärsnytta och ROI i de lösningar vi erbjuder i första hand för att sen addera upplevelsen, avslutar Niclas.
Text: Lovisa Wallin