Många pratar om ”det nya normala”. När det gäller event tror jag fortfarande inte att det kommer att vara digitalt, när vi till slut kommer ut ur pandemin. Men det är just nu du ska ta chansen att prova allt.
Som futurist och föreläsare är ett av mina viktigaste budskap att du måste skilja mellan förändringar som är övergående och sådana som består. För det är de bestående förändringarna som är viktigast att anpassa sig till.
Pandemin innehåller både och. Jag brukar påminna om att pandemin i sig inte är bestående, även om vi vet att det kommer fler framöver. Däremot har den fungerat som katalysator för redan pågående förändringar som drivs av digitalisering – allt från digitala möten till automatisering, robotisering och AI-stöd.
Digitaliseringen kan ses som den största förändringen i mänsklighetens historia och det är definitivt ingen övergående trend, lika lite som elektricitet. Därmed inte sagt att allt vi gör annorlunda just nu är bestående. För vi är fortfarande människor.
Den dagen då digitala möten kan mäta sig med att träffas är fortfarande avlägsen. Blickarna. Gesterna. Nickarna. Susningarna. Suckarna. Fnissen. Stämningen i luften. Dofterna. Temperaturen. Det spontana mötet. Det oväntade mötet.
Nyanserna som skärs bort i det digitala mötet är oändliga. Och vi längtar efter dem. Så när vi väl får chansen, och vågar känna oss trygga igen, kommer proppen att gå ur.
Men, som alla vet, är vi inte där ännu. Under tiden har vi fått anledning att utforska och erövra digitala möjligheter som många av oss annars skulle ha dröjt med att prova på.
Och det är nu du ska ta chansen! För jag kan garantera att alla digitala möjligheter i eventbranschen inte är utforskade ännu. Och jag kan också garantera att några av de som provar och lär sig tidigt kommer att bli vinnare inom de digitala områden som består efter pandemin. Kanske vinnare internationellt, eftersom digitalt till naturen är globalt.
Redan nu ser vi massor med initiativ.
Proffsiga studioproduktioner i tv-stil där jag själv har medverkat vid exempelvis Webbdagarna som ställde om på någon vecka i våras, och Microsofts internationella lanseringsevent för sina nya datacenter i världsklass i Sverige nyligen. Gothenburg Megagames som snabbt och experimentellt ställde om till onlinespel med Den of Wolves – Discord Quarantine Edition.
Det svenska företaget MeetApp, Tommy Brotte med Interaktiva Möten, och flera andra som envist utforskar alla tänkbara möjligheter till interaktivitet och engagemang för eventdeltagare, före, under och efter själva eventet. Eventbyråer som exempelvis Eventyr som nyfiket håller kommunikationen brinnande med hybridmöten och digifysiska alternativ.
Talarförmedlingar som My Speaker som provar egna live-streamade event, och en rad duktiga föreläsare som byggt upp en egen studio för att sända webinarier.
Och till och med små eventarrangörer som BuonAppetito.se som jag haft nöjet att hjälpa med italienska matlagningsevent online – där jag plötsligt insåg att deltagarna tyckte att det var jättemysigt att laga mat och vara tillsammans digitalt, som avkoppling efter en dag med digitala jobbmöten, när man ändå inte kan träffas fysiskt.
Med andra ord – ta chansen! Utforska! Prova nu! Det kan bli en biljett till en ny verksamhet. Kanske till och med globalt!
Av: Mats Lewan